Potrivit unui ordin al Ministerului Finanţelor, de la începutul acestui an, în dosarele pentru plata salariilor bugetarilor trebuie să existe câte o hârtie pentru fiecare impozit sau taxă în parte.
„Trebuie să fie transparenţă şi responsabilitate în cheltuirea banului public. Dacă până acum se făcea raportarea la nivel de capitol, acum se face la nivel de obiect, la nivel de detaliu inclusiv la împărţirea banilor de salariu”, a spus Liviu Voinea, ministrul delegat pentru Buget.
Transparenţa dorită de oficialii de la Bucureşti înseamnă birocraţie în teritoriu. În era tehnologiei, toate aceste declaraţii trebuie completate pe hârtie.
„Dacă pentru învățământ se făceau două ordine de plată, acum trebuie să faci vreo 36. Imaginați-vă că trebuie să scrii pe hârtie, să duci teancul de hârtii semnat la trezorerie ca ele la rându-i să fie prelucrate de cineva din trezorerie”, explică Emil Drăghici, preşedintele Asociaţiei Comunelor din România.
Acesta a fost și unul dintre motivele pentru care o parte din angajații statului care trebuiau să își încaseze salariiile până pe zece ianuarie nu și-au luat banii la timp, spun sindicaliștii.
„S-au trezit pe 4 ianuarie când au mers la trezoreriile judeţene şi li s-au respins documentele şi au aflat de la trezorierie că s-a schimbat filosofia”, a adăugat Simion Hăncescu, președintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ.
Asta pentru pentru că autoritățile locale nu au aflat din timp de modificarea făcută de șefii de la Finanțe.
„Niciodată în anul 2013 nu am avut nicio întâlnire pe linia comitetului pentru finanțe publice locale, deși orice măsură care privea impactul asupra autorităților locale trebuia să fii trecut prin acest comitet. Dacă se făcea analiza atunci, nu se ajungea aici”, a explicat Emil Drăghici.
Reprezentanții primarilor spun că este posibil ca situația din ianuarie să se repete lună de lună, mai ales la primăriile mici pentru că acestea nu au suficient personal.