FOTO: Gulliver/Getty Images
„Chiar în cazul anulării unui zbor din cauza unor probleme tehnice neprevăzute, operatorii de transport aerian au obligaţia să îi despăgubească pe pasageri. Cu toate acestea, anumite probleme tehnice care rezultă, printre altele, din vicii ascunse de fabricaţie care afectează securitatea zborurilor sau din acte de sabotaj sau de terorism pot scuti operatorii de obligaţia de despăgubire”, a informat ieri Curtea, în speţa în care un zbor KLM a întârziat cu 29 de ore, din cauza unor defecţiuni la pompa de carburant şi unitatea hidromecanică.
HOTĂRÂREA CURŢII DE JUSTIŢIE A UNIUNII EUROPENE
Potrivit Curţii, doamna van der Lans dispunea de o rezervare de bilet de avion la un zbor operat de KLM de la Quito (Ecuador) la Amsterdam (Ţările de Jos). Avionul a ajuns la Amsterdam cu o întârziere de 29 de ore. Potrivit KLM, întârzierea era cauzată de împrejurări excepţionale, şi anume o combinaţie de defecţiuni: două componente erau defecte, şi anume pompa de carburant şi unitatea hidromecanică. Aceste componente, care nu erau disponibile, ar fi trebuit să fie expediate prin avion de la Amsterdam pentru a fi montate ulterior la avionul în cauză.
KLM a arătat, de asemenea, că componentele defecte nu au depăşit durata de viaţă medie, iar producătorul acestora nu ar fi furnizat nicio indicaţie specifică potrivit căreia, atunci când aceste componente ar atinge o anumită durată de viaţă, ar putea surveni defecţiuni.
Doamna van der Lans a sesizat Rechtbank Amsterdam (Tribunalul Amsterdam), care a decis să adreseze Curţii de Justiţie întrebări preliminare.
În esenţă, acesta urmăreşte să se stabilească dacă o problemă tehnică ce a survenit inopinat, care nu poate fi imputată unei întreţineri deficitare şi nici nu a fost descoperită în timpul unei operaţiuni obişnuite de întreţinere, intră în sfera noţiunii „împrejurări excepţionale”, scutind astfel transportatorul de obligaţia sa de despăgubire.
Problemele tehnice pot fi excepţionale doar dacă se datorează originii sale
În hotărârea pronunţată ieri, Curtea a amintit mai întâi că din jurisprudenţa sa rezultă că, într-adevăr, problemele tehnice pot fi considerate împrejurări excepţionale.
„Cu toate acestea, împrejurările circumscrise survenirii acestor probleme nu pot fi considerate "excepţionale" decât dacă se raportează la un eveniment care nu este inerent exercitării normale a activităţii operatorului de transport aerian vizat şi scapă de sub controlul efectiv al acestuia din cauza naturii sau a originii sale”, se arată în documentul remis presei de către CJUE.
În opinia Curţii, aceasta ar fi situaţia de exemplu în cazul în care producătorul aparatelor care alcătuiesc flota operatorului de transport aerian vizat sau o autoritate competentă ar comunica, atunci când aceste aparate sunt deja în uz, că sunt afectate de un viciu ascuns de fabricaţie care aduce atingere siguranţei zborurilor.