În cel mai mare turn de control din ţară, cel de la Otopeni, lucrează 47 de controlori de trafic care dirizează toate aeronavele care vin şi pleacă de pe acest aeroport. Anual au loc, aici, peste 100,000 de aterizări şi decolări.
Gabriel Galan este controlor de trafic de 23 de ani. Nu este prima meserie pe care şi-a ales-o, însă declinul industriei după 1990 l-a determinat să se reorienteze. Ca metrolog găsea tot mai greu de lucru. Aşa a ajuns în spatele ecranului de dirijare.
Gabriel Galan, controlor de trafic aerian: Trebuie să ai un psihic bun, sănătate, atenţie distributivă, limba engleză să o ştii la perfecţie.
Reporter: Câte aeronave dirijează un controlor de trafic de la Otopeni ?
Gabriel Galan: În două ore, în jur de 35-40 de aeronave.
Este o meserie în care trebuie să ai mereu capul limpede, indiferent cât de gravă este situaţia.
Gabriel Galan: „Am avut odată un avion....Era cerul aproape negru, cu grindină, cu de toate. Decizia pilotului după ce a ratat o dată, a fost să aterizeze. Şi a făcut o coborâre ca de bombardier. A aterizat în siguranţă”.
De aceea nu oricine poate să fie controlor de trafic aerian. La concursul de anul trecut au fost 44 de locuri libere. Peste o mie de candidaţi s-au înscris, dar numai 17 au trecut toate testele. Cei care au fost admişi au făcut şase luni de cursuri şi patru de pregătire practică într-un simulator.
Gheorghe Marin, supervizorul simulatorului de la turnul din Otopeni: „La Otopeni în jur de 60-70 de zile pe an noi lucrăm în LVO. Aşa spunem şi simulăm aici. LVO înseamnă vizibiliate scăzută, deci ceaţă pe un aerodrom. Aici se poate opera până la 200-250 de metri vizibilitate. Controlorul de trafic din turn nu vede nimic”.
Tot în simulator află şi cum trebuie să reacţioneze în situaţii-limită, dacă un avion este deturnat, are bombă la bord sau o pasăre a intrat în motor.
România a devenit principala poartă aeriană a Europei de Est după ce a început războiul din Ucraina. Companii aeriene care zboara spre vestul sau nordul continentului au început să ocolească ţara vecină.