Ghidul cumpărătorului de Black Friday. Cum să nu fii păcălit în faţa promoţiilor

Data publicării:
black friday promotii magazine mediafax 1

 

Trebuie să fiţi informat temeinic înainte de a cumpăra online. Comerciantul este obligat să vă dea datele de contact ale companiei, caracteristicile produsului, prețul, metodele de plată, costurile şi durata livrării. Dacă informațiile de pe site nu sunt clare și datele de contact lipsesc, nu faceţi cumpărături de acolo.

Mai ţineţi cont de câteva reguli simple. Verificaţi dacă există costuri suplimentare, cum ar fi situația în care plătiţi cu cardul de credit. De asemenea, nu strică să comparaţi prețurile cu cele de pe alte site-uri. Salvaţi mereu sau păstraţi o copie imprimată a comenzii, a confirmării ei, precum și a condițiilor generale de vânzare. Nu confirmaţi comanda până nu sunteţi sigur de costul total.

Aveţi dreptul să vă răzgândiţi și să vă primiţi banii înapoi. Dacă nu sunteţi mulţumit, puteţi returna produsul în zece zile lucrătoare din momentul livrării și puteţi primi banii înapoi, fără să fiţi nevoit să explicaţi motivul și fără penalități. Singurele costuri care vă privesc ar putea fi cele de returnare a produsului. În ţările Uniunii Europene, perioada în care te poți răzgândi poate varia între 7 și 15 zile.

Reguli care trebuie respectate în cazul reducerilor

Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă reglementează mai multe categorii de vânzări cu preţ redus.

Potrivit articolului 16, prin vânzări cu preţ redus se înţelege:
a) vânzări de lichidare;
b) vânzări de soldare;
c) vânzări efectuate în structuri de vânzare denumite magazin de fabrică sau depozit de fabrică;
d) vânzări promoţionale;
e) vânzări ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, după ce evenimentul a trecut şi este evident că produsele respective nu mai pot fi vândute în condiţii comerciale normale;
f) vânzări ale produselor care într-o perioadă de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vândute;
g) vânzări accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapidă sau a căror conservare nu mai poate fi asigurată până la limita termenului de valabilitate;
h) vânzarea unui produs la un preţ aliniat la cel legal practicat de ceilalţi comercianţi din aceeaşi zonă comercială, pentru acelaşi produs, determinat de mediul concurenţial;
i) vânzarea produselor cu caracteristici identice, ale căror preţuri de reaprovizionare s-au diminuat.

Articolul 31 stabileşte obligaţia producătorului care vinde cu preţ redus o parte a producţiei sale de a pune la dispoziţie organelor de control abilitate toate documentele legale care justifică originea şi data de fabricaţie a produselor care fac obiectul acestor vânzări.

Articolul 32 explică ce înseamnă vânzări promoţionale, ca fiind „vânzările cu amănuntul/vânzările cash and carry/prestările de servicii de piaţă care pot avea loc în orice perioadă a anului, fără să facă obiectul notificării, cu condiţia ca:
a) să nu fie efectuate în pierdere;
b) să se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum şi la servicii vândute ori, după caz, prestate în mod curent;
c) produsele şi serviciile promovate trebuie să existe la vânzare pe durata întregii perioade anunţate a vânzărilor promoţionale sau comerciantul va informa consumatorii că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil.

Vânzările cu preţ redus sunt atunci când consumatorii sunt anunţaţi despre o reducere de preţuri care comportă o comparaţie exprimată în cifre şi urmează mai multe reguli.

Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

Orice anunţ de reducere de preţuri, indiferent de forma, modul de publicitate şi motivaţia reducerii, trebuie să se adreseze ansamblului consumatorilor şi să indice în cifre o reducere în raport cu preţurile de referinţă

Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:
- fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat;
- fie prin menţiunile "preţ nou", "preţ vechi" lângă sumele corespunzătoare;
- fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

Orice anunţ de reducere de preţuri ce nu corespunde reducerii practicate efectiv în raport cu preţul de referinţă este considerat o formă de publicitate înşelătoare şi este sancţionat conform reglementărilor legale în vigoare.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri