Dacă l-ar cunoaşte de la început pe Eminescu - bărbatul îndrăgostit, pe Eminescu jurnalistul, omul politic, nu ar mai fi obligatoriu de studiat dacă vrei să treci clasa, ci obligatoriu de studiat dacă vrei să descoperi lumea întreagă.
Un om trist, inadaptat, rupt de realitate - aşa este prezentat Mihai Eminescu elevilor din clasa a 5-a. Şcoala a reuşit să facă din poetul nostru naţional un personaj depresiv spre „emo”. Puţini elevi reuşesc să înţeleagă cât de important este Eminescu pentru limba şi cultura romană.
„Dacă la școală mi se dă numai "Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie", asta e. Dacă tu ai baftă de un profesor foarte bun, care vine și-ți arată și „Diorama”, „Panorama deșertaciunilor”, care te și învața ce înseamna prozodia, melifluența, armonia (...); dacă-ți mai dă și „Rugăciune”, „Rugăciunea unui dac”, „Răsai asupra mea”, dacă-ți mai arătă și obsesia lui de a ști și chimie, și alchimie, și istorie, și metafizică, dacă ai această baftă, sigur că te duci la Eminescu și descoperi lumea”, este de părere Dan C. Mihăilescu, critic literar.
„Dacă aş fi aflat de Eminescu doar din manualul şcolar de limba romană, ar fi fost un Eminescu veşnic îndrăgostit, sărac, neadaptat social, incapabil de a face ceea ce a făcut pentru a rămâne în istoria literaturii, adică de a fi cel mai mare poet, cel mai mare ziarist, unul dintre cei mai importanţi români”, a afirmat scriitoarea Miruna Lepuș.
Deşi este cel mai bine vândut autor român din toate timpurile, Mihai Eminescu a devenit obiect de studiu şi nu de lectură. Astăzi, cărţile sale sunt citite doar de elevi, care abia aşteaptă să scape de capitolul „Eminescu” din manuale.
„Programa școlară n-are nicio vină. Dă foarte multă libertate, atât autorilor de manuale, cât și profesorilor de română și învățătorilor, să-l abordeze pe Eminescu în mod cât se poate de creativ. Atâta vreme cât programa specifică un număr de 10 autori care sunt obligatoriu de parcurs în răstimpul școlarizării copilului, dar care opere literare nu sunt specificate în programă. Dacă lucrăm cu un manual și nu ne place cutare sau cutare poem indicat acolo, ni se pare că ne aduce aminte prea tare de copilăria noastră, nu ne împiedică nimeni să alegem alt poem, care reprezintă mai bine cerințele programei”, a spus Dana Papadima, director educațional Școala Little London.
Poate fi Eminescu prieteni cu elevii şi nu doar un capitol de bifat din programa școlară?
„Nu e imposibil. Eu am reușit să fac treaba asta - și nu sunt singura - cu elevi de gimnaziu, lasându-i pe ei să descopere, ghidându-i cu discreție și încercând să mă îndepărtez de toate stereotipurile de interpretare de genul "Luceafărul poeziei", "tripleta de aur" nu știu de care... "Poetul nepereche". Lucrurile neobișnuite din biografia autorului îi impresionează pe copii, acolo unde pot să facă o paralelă între propria lor viața, propriile nelinișţi și ceea ce comunică Poeziile”, a răspuns Dana Papadima.
Programele şcolare vin şi trec, Eminescu rămâne. Sau altfel spus cum chiar el a scris: peste nemărginirea timpului.