Pentru mulţi români, debranşarea de la reţeaua publică de termoficare se dovedeşte a fi o misiune imposibilă. După aproape o jumătate de an de discuţii şi nervi consumaţi cu angajaţii RADET, o familie din Bucureşti a crezut că a învins sistemul. A semnat hârtiile şi a plătit costul debranşării. Apoi a aşteptat muncitorii să vină să blindeze conducta. Numai că frigul a venit mai repede, iar acum RADET spune că nu mai poate face debranşarea.
Cornelia Chiţan are o fetiţă de un an şi jumătate. Cum din primăvară şi până-n toamnă făceau frigul în apartament, a decis să îşi monteze centrală proprie. Aşa a început calvarul debranşării de la RADET.
Cornelia Chiţan: Am văzut nişte oameni care vor să tragă de timp, să tergiverseze şi să te păcălească pe faţă.
Soţii Chiţan au început formalităţile din timp, în luna mai, să fie siguri că apucă să le termine până în toamnă.
Toma Petcu, reporter Digi24: Proprietarii care doresc să se debranşeze trebuie să aibă acordul vecinilor, acordul scris al asociaţiei de proprietari, să anunţe RADET cu 30 de zile înainte şi bineînţeles să plătească costurile debranşării.
În iunie, RADET a schimbat însă condiţiile de debranşare şi au trebuit să o ia de la capăt. Alte semnaturi de la vecini, plus o autorizaţie de construcţie de la primărie.
Cornelia Chiţan: De fapt nu era o autorizaţie, ni se spunea acolo că nu avem nevoie de autorizaţie.
Iar lupta de gherilă pentru debranşare a continuat. După multe telefoane şi drumuri la RADET pe şase octombrie au primit în sfârşit aprobarea. Au şi plătit costurile debranşării. Şi-au apoi au aşteptat. Niciun angajat nu a venit, însă, să execute lucrarea. Într-un final li s-a transmis că nu vor mai fi debranşaţi pe motiv că instalaţia a fost încărcată cu apă caldă încă de la 1 octombrie. Aşa că, oamenii au rămas şi fără debranşare şi cu banii luaţi. Acum se gândesc să dea în judecată compania de termoficare.
Cornelia Chiţan: Ceea ce pe mine mă depăşeşte şi nu pot să înţeleg este de ce ne-au putut minţi în halul ăsta. Nu pot să vă explic câte telefoane, câte drumuri, câţi nervi şi timp şi energie am putut să petrecem pentru nişte chestiuni administrative şi o birocraţie infiorătoare.
Reprezentanţii asociaţilor de proprietari spun că legea este interpretată abuziv şi orice cetăţean care locuieşte la bloc se poate debranşa cu simplul accept al asociaţiei de proprietari, fără să mai aibă nevoie de informarea si aprobarea RADET.
Radu Opaina, preşedinte FAPR: Dacă omul ăla se debranşează, de la ce se debranşează, de la mine, de la Asociaţie sau de la RADET?! Păi ce legătură are cu RADET-ul? Proprietarul nu are nicio legătură cu RADET-ul, nu are contract de furnizare, de investiţie, nu are nicio relaţie.
Mai sunt o mulţime de cazuri similare, iar oamenii şi-au făcut un grup pe facebook pentru a-şi împărtăşi păţaniile. În Bucureşti, peste 30.000 de proprietari au ales să se debranşeze, în ultimii ani. La solicitarea Digi24, reprezentanţii RADET spun ca au fost respectate toate procedurile legale şi că, în cazul de faţă, debranşarea se va putea face la primăvară.
„Precizăm că toate documentele obţinute de solicitanţi în vederea debranşării totale sunt valabile la finalul sezonului de încălzire 2017 - 2018, când se va putea executa efectiv debranşarea fără încălcarea prevederile legale în vigoare”, a precizat RADET.