Centrul pentru soluționarea litigiilor dintre clienți și bănci, primit cu neîncredere

Data publicării:
Ghiseu banca crop

Centrul de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul bancar este noua instituţie care se va putea ocupa de rezolvarea conflictelor dintre clienţi şi bănci. Potrivit legii, centrul este autonom, iar conducerea este formată din cinci membri - câte unul desemnat de Banca Naţională, Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor, Asociaţia Băncilor, o asociaţie de consumatori, plus un reprezentant independent.

Şeful mediatorilor din România acuză însă că tocmai această structură a conducerii o va împiedica să fie independentă.

„Prin această ordonanţă se instituie un monopol absolut asupra litigiilor dintre consumatori şi bănci, monopol în favoarea organismului înfiinţat de Banca Naţională”, spune Mugur Bogdan Mitroi, preşedintele Consiliului de Mediere.

De conflictele dintre clienţi şi bănci se vor putea ocupa în continuare şi Protecţia Consumatorilor, dar şi mediatorii, ca până acum, înainte să se ajungă la tribunal.

„Întâi vii şi te înţelegi, dacă nu găseşti comunicare, nu găseşti colaborare, tu în calitate de consumator, atunci mergi la ANPC sau în instanţă”, spune Marius Dunca, preşedintele ANPC.

Avantajul este că cei care vor apela la noua instituţie de soluţionare a conflictelor nu vor plăti pentru procedura de mediere. Medierea clasică se face, însă, contracost. Deschiderea unui dosar pleacă de la 100 de lei, iar costurile ulterioare sunt negociate de mediator cu părţile implicate.

Clienţii care luptă acum cu băncile prin tribunale nu-şi pun speranţele în noua instituţie de mediere.

„Nu credem în niciun fel de structură organizatorică prin care băncile vor fi aduse la masa negocierilor. Ne-au demonstrat că nu vor să negocieze şi că nu vor să împartă în mod echitabil povara creditelor în franci, în mod special”, spune Cătălin Voivozeanu, reprezentantul unui grup de clienţi.

Centrul de soluţionare alternativă a litigiilor va avea venituri proprii, dar va primi bani şi de la bănci.

Până acum, soluţia medierii nu a fost aleasă de prea mulţi clienţi, pentru că băncile nu veneau la discuţii, acuză mediatorii. În România sunt circa 7.000 de mediatori. Potrivit avocaţilor, în mai puţin de 1% dintre litigiile care vizează băncile este folosită medierea. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Un nou ajutor de la stat, 1.250 de lei pe lună timp de un an. Cine sunt românii care...
Digi FM
David Popovici, criticat public pentru că și-a cumpărat mașină de lux la 20 de ani: „O decizie extrem de...
Pro FM
Shakira, susținută de Chris Martin după despărțirea de Gerard Piqué: „El a fost acolo pentru mine”
Film Now
Sebastian Stan, în centrul atenției la Globurile de Aur 2025, unde a fost însoțit de iubita lui. Ce mesaj i-a...
Adevarul
Liderul separatist din Transnistria neagă ajutorul Chișinăului privind criza energetică: Toate acestea sunt...
Newsweek
Blocaj la Casa de Pensii. Sistemul informatic nu funcționează. Ce pensii nu vor crește?
Digi FM
Ce a răspuns Florin Piersic când Dan Negru l-a sunat să-l întrebe dacă este adevărat că s-a retras la...
Digi World
Şapte tipuri de cancer sunt legate de consumul de alcool. Ce măsuri solicită autoritățile medicale din SUA
Digi Animal World
Ce s-a întâmplat cu un câine la 15 minute după ce stăpânul său a murit. Familia a fost devastată
Film Now
(VIDEO) Discursul emoționant al lui Sebastian Stan după ce a câștigat Globul de Aur. Actorul a rostit câteva...
UTV
Sebastian Stan a castigat primul Glob de Aur din cariera pentru rolul sau din „A Different Man”. Mesaj...