De la an la an, parcul auto din România este în creștere. La sfârșitul lunii decembrie erau înmatriculate peste 8 milioane de autoturisme, cu aproape 200 de mii mai multe decât în 2022. Dintre acestea, 43% sunt noi, iar restul sunt cumpărate la mâna a doua. Cerere este și pentru mașinile electrice, însă românii nu au încă încredere în eficiența acestora.
În piețele auto din Capitală, cele mai căutate sunt mașinile cu motoare diesel sau pe benzină. În parcare nu am găsit însă nicio mașină electrică de vânzare.
Deși românii au cumpărat cu peste 50% mai multe vehicule electrice în 2023, cei mai mulți încă se feresc de ele.
Adrian Mitrea - jurnalist specializat în automobile: Avem mai puțin de 5 mașini pentru un punct de încărcare. Dacă sunt 42 de mii de mașini și 5 mii de puncte de încărcare, suntem, teoretic la 4,2 mașini pentru un punct de încărcare.
Ana Bancu - dealer auto: Cererea pe modelele eco, atât electrice cât și hibrid s-a redus considerabil. În opinia mea și din cauza infrastructurii slabe din România. Cele mai solicitate motorizări au rămas hibridele, datorită consumului și versatilității acestora.
Românii rămân fideli mașinilor second hand. Oamenii spun că ar putea opta pentru o mașină electrică, însă cei mai mulți nu-și permit.
Flota de mașini a țării noastre are o vechime medie de 16 ani, în timp ce media europeană este de 12 ani.
Adrian Mitrea - jurnalist specializat în automobile: În cazul României, această paritate este de o mașină nouă la aproximativ 3-4 mașini second hand. Avem o tranzacție de mașină nouă la 6 mașini vechi.
Dealerii auto se așteaptă ca vânzările de mașini noi să scadă în acest an.
Ana Bancu - dealer auto: Noi, în intern, ne așteptăm la o stagnare a pieței. Depindem foarte mult de acest program rabla și rabla plus, rabla clasic. Asta pentru că, acest program este o gură de aer pentru români, mai ales în contextul geopolitic în care aflăm, inflației.
Doar una din 9 maşini noi, înmatriculate în 2023, a fost electrică.
Editor : I.C