În perioada în care toţi căutăm cadouri şi cumpărăturile sparg recorduri, cele mai mari bulevarde cu potenţial comercial din Bucureşti sunt triste şi prăfuite. Zeci de magazine stau închise, iar în loc de vitrine sclipitoare, trecătorii văd doar gunoaie şi oameni ai străzii. Aşa că nu e de mirare că tot mai mulţi români caută splendoarea din capitalele Europei de Vest.
În imaginile de mai sus puteți vedea cum arată o stradă înţesată cu magazinele marilor firme, la Londra, în apropiere de Piccadilly Circus. Şi cum arată cel mai cunoscut bulevard al Parisului, Champs Elysee. Capitalele europene se întrec mai ales în perioada sărbătorilor de iarnă să atragă localnici şi turişti pe arterele comerciale devenite acum nişte maşini de făcut bani. Centrul Bucureştiului este însă încremenit de zeci de ani.
Cătălin Bălan, reporter Digi24: „Ne aflăm pe Bulevardul Magheru, cel mai mare din Bucureşti. Din păcate acest loc din centrul Capitalei arată ruşinos de rău şi pare de-a dreptul părăsit. Haideţi să vedem de ce!”
La doi paşi de hotelul Intercontinental, unul dintre simbolurile Capitalei, Bucureştiul arată ca un ghetou. Oamenii străzii dorm pe trotuar lângă pubele de gunoi. Zeci de spaţii comerciale sunt închise. Grafitti peste tot, gunoaie, şi mirosuri înţepătoare. Cinematograful Patria, un loc emblematic pentru acest bulevard este şi el închis, iar în acest moment a devenit adăpost pentru oamenii străzii. Iar în vitrinele de la parterul blocului Ciclop doar praful mai este expus.
Multe dintre aceste clădiri au risc seismic ridicat şi până când proprietarii nu le consolidează, nu se poate face nimic acolo. În puţinele locuri sigure rămase găsim buticuri şi magazine sărăcăcioase care parcă nu reuşesc să depăşească etapa ieşirii din comunism.
„Consignaţii, fastfood-uri, multe exchange-uri, din păcate strică puţin aspectul!”, recunoaște un trecător.
„Comparativ cu alte capitale europene mi se pare slăbuţ. L-aş vedea cu mult mai multe magazine...”, spune un tânăr.
Nici pe vestita Calea Victoriei nu găsim peisajul Micului Paris. Asta arată lipsa culturii comerţului într-un oraş ce poartă însă amprenta comunismului, spun specialiştii.
„Spaţii comerciale goale, ca după război, zid şi tablă în total contrast faţă de următoarele, cu vitrine comerciale, vedem 2-3 magazine deschise, alte 4-5 închise”, spune Vlad Vlăsceanu, specialist în domeniul imobiliar. „Preţurile care se plătesc pentru spaţiile din malluri sunt comparabile cu chiriile percepute în aceste două zone, Calea Victoriei şi Magheru, dar care nu oferă trafic şi vizibilitate, pe care îl oferă mallurile”, explică specialistul.
„În Bucureşti, astăzi, Calea Victoriei şi Magheru nu au magazine de brand, magazine care să investească în marketingul de shopping și care să atragă turişti, cumpărători... La noi preponderent sunt aceste consignaţii, shaormerii, patiserii”, adaugă Vlad Vlăsceanu.
Calea Victoriei ar putea lega spaţiile comerciale de Centrul Istoric, însă nu există o strategie de dezvoltare a oraşului în acest sens, spun specialiştii.