Învăţământul obligatoriu în România este de 10 clase, dar mii de copii nu merg la şcoală, nu ştiu să scrie, să citească sau să socotească. Potrivit raportului Comisiei Europene pe Educaţie, fiecare al 17-lea român este analfabet. Iar cei mai mulţi dintre copiii lor preiau destinul părinţilor şi renunţă la şansa pe care le-o poate oferi şcoala către un trai decent. Părinţii cred că e mai important să îi ajute la treburile gospodăreşti, decât să-şi construiască o viaţă mai bună învăţând carte.
Sergiu este unul dintre cei 800 de copii din judeţul Bacău care au renunţat să mai meargă la şcoală. În timp ce alţi copii de vârsta lui învaţă să scrie şi să citească, el merge la câmp ca să-şi ajute părinţii, preocupaţi mai mult de ce vor pune pe masă.
„I-am zis lui frate-meu să-i spuna doamnei să mă învoiască pentru că am treabă. Nu-mi place. Toată ziua scriu, scriu şi iar scriu. Treaba nu e grea”, spune copilul de șapte ani.
Numai anul trecut, în Comuna Horgeşti din judeţul Bacău, 18 copii au abandonat cursurile. Pentru că nu au bani, părinţii refuză să-şi mai dea copiii la şcoală.
În judeţul Bacău, în anul şcolar 2010-2011, puţin peste 500 de copii au abandonat şcoala. Un an mai târziu, numărul acestora a depăşit 800. Şi numărul absenţelor este în creştere.
„Problemele majore apar atunci când ei cresc, când au puterea de a decide, de a discerne și de a alege. Unii dintre ei aleg din comoditate sau nu sunt motivați să învețe, nu le place cartea. Se întâmplă. Vedem din ce în ce mai mult în jurul nostru copii care nu mai au atracție față de învățământ”, spune Otilia Lupu, sociolog.
Rata abandonului şcolar în România a fost, anul trecut, de 17,4%, în scădere faţă de 2010, spre exemplu, când a fost de 18,4%. Chiar şi aşa, cifrele sunt cu mult peste media de 12,8% din Uniunea Europeană, potrivit datelor Eurostat. Ţările cu cele mai mari rate ale abandonului școlar sunt Spania (24,9 la sută), Malta (22,6 la sută) și Portugalia (20,8 la sută).