Tinerii sunt slab pregătiţi şi devin mai degrabă o povară pentru un angajator, spun reprezentanții asociațiilor din turism.
„Ar trebui investit în școlile de meserii, în școli profesionale unde să se pună accent pe latura practică a meseriei... ori să vină la noi în pensiuni, în hoteluri, să facă practică, pentru a experimenta, pentru a lucra, bucătarul să fie creativ, să facă rețete, ospătarul să învețe cum să se poarte, cum să se îmbrace, cum sa zâmbească”, a spus Aurelia Badale, președintele Asociației de Turism „Vama”.
O altă problemă constă în cunoaşterea măcar a unei limbi străine de circulaţie internaţională, lucru rar întâlnit la tinerii care le bat la uşă pentru un loc de muncă.
„Ar trebui să existe o posibilitate de a angaja temporar niște persoane care știu limba engleză și un au un grad de cultură peste medie, pentru că turistul care vine dorește să-i explici despre bucătătia tradițională. Absolvenții actuali, cu regret trebuie să o spun, nu cunosc nici limba română”, a adăugat Lucreția Lucuțar, proprietar de pensiune.
Iar acest lucru se vede cu ochiul liber, spun turiştii.
„Nu prea au experiență, că mai mult e tineret, aștia mai cu experiență sunt plecați, sunt plecați în alte părți”, a afirmat un turist.
„La noi, atitudinea lasă de dorit, și, în rest, patronul impune un anumit standard ca să reducă cheltuielile”, a spus un alt turist.
Tinerii care vor să înveţe meserie pot urma şi cursurile organizate de Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
„Nivelul de calificare pe care-l asigurăm este nivelul elementar, perfecționarea o poate obține angajatorul prin resurse proprii. Noi, ca instutuție, nu putem modela atitudinea față de muncă a persoanelor care-și caută un loc de muncă”, a spus şi Mirela Adomnicăi, director AJOFM Suceava.
Din perspectiva angajatorilor, investiţia în pregătirea propriilor angajaţi este una cu dublu tăiş. Unii tineri, după ce învaţă meserie, îşi dau demisia şi pleacă la muncă în străinatate, unde au salarii mult mai bune.