Guvernul a aprobat, joi, proiectul de lege privind achiziţia celor 32 de avioane F-16 second hand norvegiene. Executivul estimează acum un cost de 454 de milioane de lei fătă TVA, dar prețul final va putea fi stabilit doar după finalizarea discuțiilor cu Norvegia și SUA. Suma cuprinde și suportul logistic din partea americanilor.
România va cumpăra 32 de aparate F-16 de la regatul scandinav, cu 454 de milioane de euro. Norvegia le scoate din uz pentru că a primit avioane F-35 noi.
Avioanele F-16 norvegiene au aproximativ 40 de ani vechime, de aceea achiziția a fost criticată de unele voci de la București.
Cu toate acestea, firma care s-a ocupat de mentenanța lor a declarat pentru Digi24, la finalul anului trecut, că avioanele pe care România le va cumpăra „sunt ca noi”.
„Avioanele vor fi livrate în stare operațională. Aeronavele vor asigura îndeplinirea noilor cerințe existente la nivelul NATO, ulterior urmând a fi introduse în programul de modernizare la aceeași configurație M6.X cu avioanele F-16 din prima escadrilă intrată deja în dotarea Forțelor Aeriene Române”, a transmis joi MApN.
Aeronavele vor asigura îndeplinirea noilor cerinţe existente la nivelul NATO, ulterior urmând a fi introduse în programul de modernizare la aceeaşi configuraţie M6.X cu avioanele F-16 din prima escadrilă intrată deja în dotarea Forţelor Aeriene Române, mai arată MApN.
De asemenea, MApN afirmă că această soluţie asigură implicarea industriei naţionale de apărare în executarea lucrărilor de mentenanţă şi modernizare a avioanelor F-16, prin operatorul economic desemnat centru de mentenanţă pentru aeronave F-16 de către Guvernul României (Aerostar Bacău), aspect care va contribui la consolidarea şi menţinerea capabilităţii aeriene operaţionale.
Achiziţia de la Guvernul Regatului Norvegiei a pachetului de 32 avioane F-16 include şi instruirea unui număr minim de specialişti din cadrul personalului tehnico-ingineresc de aviaţie din Forţele Aeriene necesar pentru încadrarea funcţiilor-cheie din structurile de planificare şi execuţie a mentenanţei şi de asigurare a planificării logistice la nivelul Bazei Aeriene şi Statului Major al Forţelor Aeriene pentru cele două escadrile de avioane F-16.
„Această soluţie asigură, într-un interval de timp scurt, crearea la nivelul escadrilelor a capabilităţii minime de operare, mentenanţă, planificare şi conducere strict necesare pentru exploatarea în condiţii de siguranţă a avioanelor F-16 care vor fi achiziţionate”, arată sursa citată.
Fondurile estimate pentru achiziţie sunt de circa 454 milioane euro, fără TVA. MApN menţionează că, în contextul complexităţii programului, resursele financiare necesare vor fi stabilite cu exactitate după iniţierea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie şi începerea discuţiilor cu reprezentanţii Guvernului Norvegiei şi Guvernului Statelor Unite ale Americii.
În prezent, Forţele Aeriene Române au în dotare 17 aeronave F-16 în configuraţie M5.2R, care vor fi modernizate la configuraţia M6.X, achiziţionate în baza prevederilor Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului "Avion multirol al Forţelor Aeriene".
Misiunile specifice Serviciului de Luptă Permanent - Poliţie Aeriană (SLP-PA) sunt executate cu aeronave F-16 şi MiG-21 LanceR, însă folosirea acestora din urmă este o soluţie pe termen scurt (un an).
MApN arată că scoaterea graduală din serviciu a avioanelor MiG-21 LanceR şi necesitatea executării în regim permanent a Serviciului de Luptă - Poliţie Aeriană cu avioane F-16, coroborate cu evoluţia mediului de securitate regional, au determinat nevoia identificării unei soluţii care să permită apărarea spaţiului aerian al României cu avioane F-16 şi executarea SLP-PA cu avioane F-16, conform angajamentelor asumate faţă de NATO.
Parlamentul României a aprobat iniţierea de către Ministerul Apărării Naţionale a procedurii de atribuire a contractelor de achiziţie pentru pachetul de 32 de avioane de la Guvernul Regatului Norvegiei şi a pachetului de bunuri şi servicii complementar de la Guvernul Statelor Unite ale Americii, în şedinţa comună a Birourilor permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului.
Editor : I.C