Rezultatul controlului de la TAROM, după ce Cuc a fost acuzat că voia să țină avioanele la sol în ziua moțiunii împotriva lui Dăncilă

Data actualizării: Data publicării:
aeronava tarom
Aeronavă TAROM.

Controlul desfășurat de Guvern la TAROM arată că au existat nereguli la TAROM în ziua de 10 octombrie 2019, cînd a avut loc dezbaterea unei moțiuni de cenzură a guvernului Dăncilă, arată raportul corpului de control făcut public de Guvern. Controlul a fost declanșat după ce fosta șefă a TAROM, Mădălina Mezei, a spus că fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, i-a cerut să reţină aeronavele TAROM la sol în ziua moţiunii la adresa guvernului Dăncilă, pentru ca parlamentarii să nu ajungă în Capitală și să voteze moțiunea.

Raportul arată că în data de 10.10.2019, din cele 42 de zboruri programate și efectuate de aeronavele TAROM, 18 zboruri au înregistrat întârzieri cuprinse între 5 și 45 de minute, durata medie a „întârzierii la plecare” fiind de 16 minute, în perioada 07-13.10.2019 nefiind înregistrate curse anulate.

Date personale ale demnitarilor, făcute publice

Raportul spune că pe listele de pasageri ale curselor aeriene operate de companie către București la data de 10.10.2019 s-au aflat 5 parlamentari.

Raportul mai arată că la data de 28.10.2019, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal a comunicat faptul că, în cursul anului 2019, reprezentanții TAROM au notificat autorității trei situații privind încălcări de securitate.

Prima a reprezentat o eroare operațională generată de resetarea softului utilizat pentru emiterea facturilor, investigația finalizându-se fără aplicarea de măsuri corective.

A doua a vizat dezvăluirea către presă a unei liste privind pasagerii unui zbor TAROM, prin fotografiere cu telefonul mobil a ecranului unei stații de lucru, fiind afectate 22 de persoane (dintre care un demnitar-ministru). Cu privire la acest aspect, conform comunicatului postat pe site-ul ANSPDCP, investigația efectuată la Tarom s-a finalizat în data de 07.11.2019, iar în urma verificărilor s-a constatat că aceasta a încălcat prevederile legale și a fost sancționată contravențional cu amendă în cuantum de 95.194 lei, echivalentul a 20.000 euro.

A treia notificare s-a referit la publicitatea itinerariului unor pasageri – persoane publice (demnitari – senatori/deputați), precum și interogări ale unor baze de date, investigațiile cu privire la acest incident fiind în curs de desfășurare. Potrivit documentelor puse la dispoziție de persoana responsabilă cu protecția datelor cu caracter personal la nivelul TAROM, cea de a treia notificare de încălcare a securității datelor cu caracter personal a fost transmisă electronic către ANSPDCP la data de 22.10.2019 și a semnalat „apariția în media a unor informații referitoare la divulgarea numelor unor persoane publice care au călătorit pe data de 10 octombrie pe curse interne TAROM”. La nivelul ANSPDCP, se afla în desfășurare o investigație cu privire la diseminarea/transmiterea de către persoane din cadrul companiei, a listelor de pasageri sau a numelor unor pasageri ai zborurilor interne ale TAROM SA, operate în data de 10.10.2019.

Principalele constatări ale controlului

- La nivelul TAROM SA a fost perpetuată situația provizoratului în administrarea Companiei, aspect care a condus la situația ca, în perioada 01.01.2017 – 31.10.2019, în CA al TAROM SA să fie numiți 32 de administratori provizorii. Raportat la această situație, ministrul de resort nu și-a îndeplinit obligațiile legale privind declanșarea și desfășurarea procedurii de selecție prevăzute de lege, fapt ce a condus la o instabilitate managerială, situație ce poate afecta performanțele economice ale Companiei pe termen mediu și lung.

- În perioada 01.01.2017 – 31.10.2019, conducerea executivă a Companiei a fost asigurată de 8 directori generali numiți exclusiv pentru mandate provizorii, fluctuația de personal generând o instabilitate în ceea ce privește activitatea managerială a companiei care s-a desfășurat în lipsa unui plan de management aprobat și asumat care să asigure realizarea indicatorilor de performanţă financiari şi nefinanciari, cu consecințe directe asupra situației economico-financiare a Companiei.Consecințele negative ale instabilității manageriale asupra activității Companiei au fost evidențiate și de Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) în cadrul activităților de supraveghere a conformării operatorului aerian la normele ce reglementează operațiunile aeriene și navigabilitatea.

- Deși posturile de membri CA al TAROM SA erau vacante începând cu data de 15.03.2019, demersurile efectuate de către Ministerul Transporturilor pentru inițierea procedurii de selecție a acestora au fost declanșate după 3 luni de la acel moment, în prezent nefiind finalizate, încălcându-se în acest mod prevederile legale.

- La data de 19.06.2019, a fost numit în funcție un director general provizoriu al TAROM SA, pentru un mandat de 4 luni (până la 19.10.2019). La data de 03.10.2019 a fost aprobată prelungirea perioadei de mandat al acestuia începând cu data de 20.10.2019, cu o perioadă de două luni, fără a fi precizate motivele temeinice pentru susținerea unei astfel de decizii, așa cum sunt prevăzute la art. 642 (1) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare.La data de 15.10.2019, ca urmare a analizei activității directorului general provizoriu al Tarom, membrii CA au hotărât revenirea asupra deciziei de prelungire a mandatului și revocarea acestuia din funcție începând cu data de 16.10.2019.Având în vedere informațiile apărute în spațiul public cu privire la motivele ce au stat la baza revocării din funcție a directorului general al Companiei, precum și faptul că aceste aspecte fac obiectul unui dosar penal înregistrat la nivelul Secției de Combatere a Infracțiunilor Asimilate Infracțiunilor de Corupție din cadrul DNA, unde se efectuează cercetări, raportul de control a fost înaintat, spre valorificare, unității de parchet anterior menționate.

- În cadrul activității de supraveghere derulate la TAROM SA de către AACR în cursul anului 2019, au fost identificate neconformități referitoare la implementarea cerințelor privind timpii de muncă și de odihnă a personalului navigant, implementarea cerințelor referitoare la sistemul de management al siguranței și la transportul aerian de bunuri periculoase.Totodată, la solicitarea TAROM SA, AACR a desfășurat o investigație cu privire la „înregistrări din carnetul de zbor al unui pilot” al Companiei, în urma căreia a fost avertizat pilotul în cauză cu privire la completarea defectuoasă a carnetului de zbor propriu, a fost emisă o neconformitate de nivel 2 către Tarom SA și a fost sesizată Poliția Transporturi pentru „un caz de fals în înscrisuri în carnetul de zbor”.

Flota TAROM SA era constituită, la data de 09.10.2019, dintr-un număr de 25 aeronave cu o vechime cuprinsă între 1-31 de ani. Reprezentanții TAROM SA au concluzionat că imobilizările dese și prelungite pentru remedierea deficiențelor apărute în operarea aeronavelor de tip Boeing 737-300 și ATR42/72 au avut un impact negativ atât asupra imaginii companiei, cât mai ales asupra rezultatelor financiare din operarea curselor regulate.

TAROM a înregistrat pierderi anuale brute în fiecare dintre exercițiile financiare aferente perioadei 2008-2018, iar în primele opt luni ale anului 2019, compania a înregistrat pierderi, dar în primele opt luni ale anului 2019 s-a constatat o ușoară redresare a performanțelor economice ale companiei. Evoluția disponibilului TAROM SA a înregistrat un trend pronunțat descendent începând cu semestrul al doilea al anului 2016 și până la finele primului trimestru al anului 2019.

Până la finalizarea verificărilor CCPM, contractul de leasing („Leasing Agreement”) care prevedea preluarea noilor aeronave ATR nu a fost încheiat de TAROM SA cu NORDIC AVIATION CAPITAL DAC, firma de leasing nominalizată în MoU încheiat în data de 21.06.2019. Din informațiile/documentele puse la dispoziția CCPM de reprezentanții TAROM , nu a reieșit în ce modalitate a fost selectată firma de leasing NORDIC AVIATION CAPITAL în vederea derulării operațiunilor de leasing operațional și buy-back, raportat la obligațiile instituite de prevederile art. 23 din Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale și necorporale, cu modificările și completările ulterioare.

De asemenea, au fost constatate și alte aspecte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracțiuni, motiv pentru care actul de control a fost înaintat unității de parchet competentă.

Raportul de control a fost finalizat la data de 05.12.2019 și transmis către Prim-ministru (spre informare), Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (spre analiză și valorificare), Curtea de Conturi a României (spre informare), Ministerul Finanțelor Publice (spre analiză și valorificare), Compania Națională de Transporturi Aeriene – TAROM SA (spre valorificare) și unitatea de parchet competentă.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri