Șeful DSU, Raed Arafat, consideră că marele avantaj al serviciului românesc de pompieri - lăudat, recent, în presa din Grecia - este că este unul centralizat, de tip militar, ceea ce permite o mobilizare foarte rapidă a forțelor, dar și o dotare uniformă cu echipamente.
Întrebat, vineri seara, la Digi24, ce s-ar întâmpla dacă ar fi sparte diviziile de pompieri și ar trece la autoritățile locale, Raed Arafat a răspuns: „Puteți să spuneți 'la revedere' sistemului de urgență românesc și o să luăm toate problemele pe care o să le descoperim pe parcurs și sunt convins că după prima catastrofă, toată lumea se va întruni și o să spună 'ce prostie am făcut' și o să le aducă înapoi, central, dacă vor mai reuși”.
Șeful DSU a fost întrebat și dacă am avea tot ce ne trebuie, în România, dacă s-ar întâmpla evenimente ca în Grecia. „Dacă se întâmplă ceva în România, depinde de amploarea lui. Avem, ca organizare, avantajul că suntem un sistem național și că suntem un sistem militar. Putem să ne mobilizăm foarte rapid. Sunt țări în care serviciile de pompieri sunt organizate la nivel de municipii și este chiar foarte greu de coordonat. Grecia a făcut un pas recent, dacă nu mă înșel, și a luat pompierii de la nivel municipal și i-a dat la nivel regional. La noi, faptul că suntem la nivel național și că un comandament este foarte asemănător armatei este un avantaj foarte mare”, a explicat Raed Arafat.
El a dat și exemplul Israelului, care după incendiile de pe Muntele Carmel, a centralizat serviciile de pompieri. „Ei erau descentralizați din 1964 și au centralizat și au creat o școală națională. Noi suntem într-o relație foarte apropiată cu pompierii din Israel, am făcut vizite acolo, au venit aici, am avut discuții, cum suntem și cu pompierii greci și cu Ministerul de Interne grec. Avem discuții foarte amănunțite și ne sună și ne întreabă și ei întreabă mai multe țări să vadă cum să-și organizeze sistemul și toți partajăm experiențele noastre. Avem și noi ce învăța de la alții, dar au și alții ce vedea la noi. Avantajul sistemului românesc este acesta, că este un sistem național, care permite o mobilizare rapidă, o mobilizare necondiționată și o mobilizare cu echipamente cu tot și nu de puține ori acest lucru s-a văzut în România, la foarte multe inundații. Dotarea este mai mult uniformă”, a insistat șeful Departamentului pentru Situații de Urgență.
Cum s-ar descurca România în cazul unor incendii ca în Grecia
„Cumpărăm acum 476 de mașini de pompieri, care atunci când vor veni, vor fi uniforme în toată țara. Cele 30 de mașini de incendii de pădure pe care le-ați văzut sunt uniforme, adică nu sunt mai multe tipuri de mașini. Ambulanțele SMURD-ului, inclusiv ambulanțele serviciului de ambulanță sunt toate standardizate. Ăsta e avantajul României în modul în care noi am creat sistemul de urgență și l-am dezvoltat”, a explicat Raed Arafat.
„Dacă se întâmplă ceva în România de genul incendiilor din Grecia, România în primă fază se va mobiliza și va începe să lucreze, dar în momentul în care vedem că e nevoie de sprijin - fie de avioane, fie de elicoptere, fie de forțe terestre, dacă vorbim de incendii de pădure - România va apela la Mecanismul de protecție civilă europeană. Nu este absolut nicio rușine. Pentru asta a fost creat Mecanismul, ca țările membre și partenere - Turcia, de exemplu - să se ajute între ele, dacă apare un dezastru”, a mai spus Raed Arafat revenind la întrebarea care i-a fost pusă inițial.
Șeful DSU a explicat de ce avioanele de stingere a incendiilor de tip Canadair n-ar fi potrivite în România.
„Noi cu pădurile noastre suntem în zonă de centru-nord, în niciun caz nu suntem aproape de mare. Dacă am lua un avion de tip Canadair, care se bazează pe alimentarea deasupra unei ape, ar însemna că facem un drum de câteva sute de km. Și atunci avioanele pe care le are Ministerul Apărării și elicopterele care alimentează din lacuri devin mult mai eficiente la noi decât avioanele Canadair care se alimentează de la mare”, a spus Raed Arafat.
El a dat exemplul avionului care s-a întors din Macedonia de Nord și care a aruncat aproape 90-100 de tone de apă cât a fost șapte zile acolo, dar acest aparat folosește un sistem altfel decât sistemele clasice. E un avion care are containere de carton special, care se umplu cu apă, fiecare container ia o tonă de apă și de fiecare dată aruncă câte 5, maximum 6 containere de acest gen.
Editor : Luana Pavaluca