„În mod normal, ar trebui să iau apărarea Guvernului, dar aici spun câteva lucruri. Unul: Guvernul are tangență cu privatizarea, conform legii, atunci când decide strategia de privatizare. În rest, este treaba proprietarului, a ministrului Transporturilor. Deci, în mod normal, odată ce se îndeplinesc condițiile care s-au stabilit la licitație, se virează suma de bani, trebui încheiat contractul. Nu mai trebuie nicio hotărâre de Guvern”, a comentat Ludovic Orban.
„După părerea mea, să implici CSAT în povestea asta sună așa, de țară sud-americană, aflată în regim autoritar, nu de țară democratică, după o lovitură de stat militară”, a apreciat deputatul PNL.
Comentariul invitatului din „Jurnalul de seară” vine după ce Executivul a aprobat azi hotărârea de Guvern privind privatizarea companiei de stat, hotărâre pe care premierul Victor Ponta a anunțat că o va trimite Consiliului spre avizare.
„De mult mă aștept să îi iasă lui Ponta coabitarea cu Băsescu și pe gât și pe nas și pe urechi, document semnat împotriva voinței oamenilor care ne-au trimis la putere. Pe de altă parte, într-o situație de genul ăsta, ar trebui să-i preocupe pe amândoi, că nu există o derobare de răspunde a unuia sau altuia. Până la urmă, oamenii care conduc sunt judecați după rezultate. O ratare a privatizării CFR Marfă ar fi un semnal extrem prost pe care îl dă România mediului de afaceri extern”, a conchis Ludovic Orban.
Deputatul liberal Ludovic Orban a mai amintit că, în urmă cu aproximativ două luni, a avertizat, tot la Digi24, că „e o greșeală faptul că se demarează procedura de provatizare a CFR Marfă acum, că este un moment nepropice, nu vor veni competitori serioși, că nu se va ajunge la o vânzare la un preț care să fie cu adevărat pe piața pe care o are, poziția pe care o are CFR Marfă pe piața românească de transport și că e posibil să nici măcar să nu se reușească procesul de privatizare. Astea vi le-am spus și se adeveresc”.
Relu Fenechiu: „Vreau ca cei care au greșit, să-și asume responsabilitatea, inclusiv eu”
Relu Fenechiu, fostul ministru al Transporturilor, contactat telefonic în „Jurnalul de seară”, a susținut poziția premierului de a trimite hotărârea în CSAT, prin prisma faptului că președintele CSAT, Traian Băsescu, a atras atenția asupra acestui proces și ar trebui să își asume responsabilitate în interiorul Consiliului. „Atunci când ești președintele României și vii cu astfel de declarații, trebuie să își asumi și responsabilități”, a spus Relu Fenechiu.
„Vreau ca cei care au greșit, să-și asume responsabilitatea, inclusiv eu”, a spus Relu Fenechiu referindu-se la acuzațiile lansate.
Întrebat dacă dă vreo șansă acestei privatizări, fostul ministru a declarat: „Părerea mea e că în condițiile în care GFR are finanțare, privatizarea se realizează”.
Valentin Ionescu: Nici nu avea nevoie de hotărârea Guvernului, e o pasare inerțială a răspunderii
Valentin Ionescu, consultant în management, fost ministru al Privatizării, consideră că acest demers anunțat de premier „depășește logica dreptului constituțional” și că intră în atribuțiile ministerului Transporturilor, proprietarul companiei, nu a CSAT.
„Hotărârea asta a Guvernului aprobă termenii de referință, adică niște clauze contractuale pe care negociatorul principal, în numele statului, în cazul de față Oficiul Participațiilor Statului sau Ministerul Transporturilor, le are în vedere cu investitorul, cu GRF. Vreți să vă spun ceva? Nici nu avea nevoie de hotărârea Guvernului. E o pasare inerțială, vine din trecut, de a pasa răspunderea pe un Guvern întreg, ca să nu răspunzi tu, ca persoană fizică, legal, la un moment dat. (...) Trabuia ministerul să negocieze, să încheie contractul”, a precizat Valentin Ionescu.
„Sunt puțin oripilat că sunt oameni în Guvern care nu știu ce au de făcut și atunci se ascund politic sub o problemă și pasează răspunderea politică în altă parte, ca să spună: vedeți cine-i de vină?”, a comentat analistul.
Și europarlamentarul PDL Cristian Preda consideră că, prin această intenție, premierul Victor Ponta vrea să mute responsabilitatea în CSAT, deși nu există atribuție legală a acestui for. „Politic, afacerea se duce către un soi de criză la nivelul Guvernului”, a comentat Cristi Preda.
Potrivit europarlamentarului, temerea e că de fapt este vorba de o criză generată că acest „câștigtor nefericit” nu are bani și „se caută haotic o soluție de amânare”.
Urmăriți dezbaterea din „Jurnalul de seară” în materialul video atașat.
Mădălina Prundea