„Asta a fost și logica inițială - de a se introduce la început măsurile de stimulare a economiei, astfel încât, după un an, doi, trei, să poți să spargi banii în pomeni electorale. După câștigarea alegerilor, filosofia inițială s-a schimbat și au început să facă întâi categoria de mișcări de tactică electorală, adică pomeni electorale mai pe șleau și abia ulterior s-au gândit cum să introducă 5 puncte procentuale reducerea CAS-ului”, a explicat fostul ministru.
„Practic, în acest moment, această reducere este dintr-un alt film. Reducerea de 5 puncte procentuale ar trebui să fie realizată în paralel cu alte măsuri. Nu poți să faci și reducere de 5 puncte procentuale, și stimularea anumitui tip de electorat, nu poți să introduci electorata, nu poți să mergi cu alte forme de contrare a mediului de afaceri, pentru că în acest fel crești ceea ce se numește nivelul de incertitudine în sistem”, a arătat analistul Lucian Isar.
„În acest moment, problema majoră a mediului de afaceri este incertitudinea, această volatilitate și la nivel legislativ, și la nivel fiscal. Până și în momentul în care s-a decis în sfârșit o măsură de stimulare a mediului de afaceri, care vine după creșterea de accize, după introducerea celor 7 cenți, după măsura care a fost foarte distructivă la nivel de moral și de investiții în sistem – anume taxa pe stâlp – și în acest moment, în care ai venit cu o măsură de stimulare, există aceste dispute sau există această umbră că această măsură nu va fi menținută la nivel singular, ci va fi compensată prin alte creșteri de taxe și impozite”, a spus Lucian Isar.
Fostul ministru delegat pentru Mediul de afaceri consideră că premierul şi ministrul de Finanţe au intrat nepregătiţi la întâlnirea cu preşedintele.
„În întâlnirea respectivă au intrat nepregătiţi, nu s-au aşteptat să li se ridice problema legată de compact fiscal. Iar capcana pe care le-a întins-o preşedintele a fost legată de această contrapondere între reducerea CAS-ului, respectiv măsuri de tactică electorală, adică să bagi bani acolo unde sunt votanții. Compactul fiscal - ceea ce trebuiau să menţioneze cei doi intervievaţi - a fost introdus greşit exact de preşedintele Băsescu. El nu ştiu de ce a insistat că România să introducă compactul fiscal din 2015”, a arătat Lucian Isar.
Fostul ministru delegat pentru Mediul de afaceri a explicat şi care erau soluţiile pe care Victor Ponta şi Ioana Petrescu ar fi trebuit să le dea pentru a acoperi deficitul rezultat prin micşorarea CAS.
„Ca să le dăm soluţii şi să nu rămână în acest blocaj, eu nu cred că nu au vrut să spună, doar că au fost surprinşi de lovitura cu cele 6 miliarde în plus, nu se aşteptau ca preşedintele să-i întrebe aşa ceva. România poate să ceară UE un procent din PIB, eu aş propune 0,6 -1%, care să fie redirecţionat exact pentru investiţii, (...) sunt sigur că această cerere va fi acceptată”, a spus Lucian Isar.