De când Guvernul a emis o ordonanţă care le interzice competitorilor să dea cadouri mai mari de 10 lei, candidaţii au fost puşi la grea încercare. A fost nevoie de multă imaginaţie ca să găsească obiecte interesante, utile, dar şi ieftine pe care să le împartă simpatizanţilor.
Gata cu pungile de zahăr, făină, sticlele de ulei și alte alimente pe care în anii trecuți candidații le ofereau cu generozitate românilor, în speranța că le vor câștiga votul. Cel puțin oficial, nu mai sunt permise asemenea cadouri electorale.
Candidatul ARD Sulfina Barbu a găsit repede alte soluții: „Portfard care poate fi folosit și ca penar, aceste inimi care sunt antistres și cred că sunt utile, o mică oglinjoară care este utilă și poate fi în poșeta fiecărei doamne. Pentru că este un anotimp friguros m-am gândit la un set căciulă și fular”.
Dar piesa de rezistență din plasa de campanie este alta: „Trebuie să recunosc că această cană este foarte apreciată. Adevărul e că și mie îmi place foarte mult”.
Rodica Nassar, candidat USL, merge pe rețeta clasică: „Tradiționalele pliante electorale. Am făcut o scrisoare către alegători. Avem binecunoscutele pixuri, brichete, un chibrit pe care am scris „Aprindem speranța” și niște mici agende care au și calendar”.
Alți candidați consideră că 10 lei este o sumă suficientă pentru a-și satisface electoratul.
„Eu cred că ar ajunge și un leu de persoană, având în vedere ce materiale avem noi. Este un mic pliant cu programul candidatului, eternul pix, am un magnet pentru frigider, un calendar micuț pentru anul 2013 și un semn de carte. Ce am în mână este aproximativ între trei și patru lei”, spune Pastor Șandor, candidat UDMR pentru Camera Deputaților.
Chiar și cu materiale de campanie ieftine, campania tot costisitoare rămâne. Și orice donație este binevenită. Numai în prima săptămână, partidele au primit peste șase milioane de lei.