Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat, miercuri, la Digi24, că nu folosește metroul. Acesta a comentat și intervenția fostului șef de la Transporturi, Cătălin Drulă, în scandalul chioșcurilor de la metrou, unde a folosit în fața presei o rangă pentru a demola construcțiile pe care le-a numit ilegale.
„Nu am mers de ani buni cu metroul. N-am folosit și nu folosesc acest mijloc de transport în comun.
Eu sunt pe post de milițian sau polițist, ca ministru? Să vină instanța să decidă într-o formă sau alta. Curățarea gheretelor a fost o acțiune de imagine și așa au rămas. Din păcate, unii predecesori de-ai mei s-au ocupat doar de aceste lucruri. Dacă se apucau de lucruri în mod corect, poate aveam buget anul trecut la Metrorex în loc de rangă sau poate se plăteau facturile pentru care astăzi bucureștenii au acest disconfort. Ranga nu ține loc de a fi bun manager. A fost un show, un spectacol, nu a fost finalizată acțiunea. Toți cei care fac lucruri ilegale trebuie să plătească. Nu există nuanțe”, a declarat Sorin Grindeanu.
De asemenea, oficialul din Guvern a spus că în următoarele săptămâni va fi selectat un nou consiliu de administrație și director general la Metrorex care să vină cu un plan de magement de îmbunătățire a situației economice la metrou.
„Metrorex are de ani buni un contract de mentenanță pentru garniturile de tren cu o companie foarte mare la nivel mondial. Facturile pentru această mentenanță nu au fost plătite. De exemplu, la sfârșitul anului trecut facturile neplătite de către Metrorex către această companie erau de aproximativ 200 de milioane de lei. Despre asta vorbim. Anul trecut nu s-a plătit aproape deloc către mentenanță. Venim acum și plătim din urmă facturile din urmă pe care niște domni nu le-au plătit.
În 2021 cred că este singurul an de după Revoluție când Metrorex nu a avut, în marea profesionalizare din 2021, n-a avut bugetul aprobat. Așa ceva intră în anale. Este responsabilitatea celor care au conduși Metrorexul și Ministerul Transporturilor.
În acest moment mă interesează două componente. Pe de o parte, disconfortul pe care îl au bucureștenii cauzat de ce vă spuneam mai devreme. N-aș vrea să fie folosit ca un mijloc de presiune pentru a veni de fiecare dată de către cei de la Metrorex în a veni Guvernul sau Ministerul să plătească non-stop la rectificări și să se vină cu sume de bani.
În viitoarele săptămâni, se va selecta pe 109 la Metrorex, Consiliul de Administrație și viitorul director general și mă aștept de la cei care sunt selectați transparent, prin concurs, atât membri din CA cât și directorul general să vină cu un plan de management care să scoată în evidență o îmbunătățire a activității Metrorex, dacă e să privim doar din punct de vedere economic.
(Cei 800 de milioane de lei alocați Metrorex – n.red.) sunt subvenții care vin conform legii de la bugetul de stat. Pe final de an, când s-a venit cu o rectificare...Am venit ministru pe 26 noiembrie. S-a făcut o rectificare unde am încercat, prin ceea ce mi-au spus colegii din Ministerul Transporturilor, să venim cu anumite sume de bani și pe CFR să acoperim acele subvenții sau marile lucruri neacoperite pe parcursul anului”, a spus Grindeanu.
Fostul lider sindical de la metrou, Ion Rădoi, a fost trimis în aprilie în judecată de procurorii anticorupție. În dosarul deschis după greva ilegală din 2021 de la metrou, procurorii DNA descriu modalitățile folosite de sindicalist să îi convingă pe oficialii din transporturi să îi permită să controleze veniturile din închirieri ale Metrorex. Șantaj, discuții înregistrate ilegal și amenințări cu greve fără sfârșit, cam așa suna rețeta folosită de fostul lider sindical. Ar fi obținut peste 10 milioane de lei din închirierea spațiilor comerciale în beneficiul firmei sindicatului și nu a companiei de stat, spun anchetatorii.
Editor : Alexandru Costea