Consecințele unui blocaj politic: amenzi de circulație uriașe, cresc indemnizațiile demnitarilor și pensiile speciale ale primarilor

Data actualizării: Data publicării:
teancuri de bani lei
Un blocaj politic în formarea unui nou guvern ar putea avea consecințe economice semnificative. Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Amenzile de circulație ar putea crește cu 60% începând de anul viitor. Dacă nu se ia nicio decizie cu privire la punctul de amendă până la 31 decembrie 2020, atunci va creşte automat din prima zi a anului viitor. Nu este însă singura consecință a menținerii unui guvern interimar, care nu poate da ordonanțe de urgență. Impactul economic ar putea fi semnificativ în cazul unui blocaj politic pentru formarea unui nou executiv.

În ultima zi din 2020 expiră plafonarea punctului de amendă la 145 de lei și doar un guvern cu puteri depline poate hotărî prelungirea măsurii. 

În lipsa unor ordonanțe de urgență, pe care actual Guvern nu le poate emite, vor crește și indemnizațiile demnitarilor și a funcțiilor asimilate demnitarilor, printre care președintele și patriarhul - plafonate la început de an.

Neinstalarea unui guvern cu puteri depline până la finalul anului înseamnă că intră în plată și pensiile speciale ale primarilor, suspendate la începutul acestui an.

În plus, bugetarii vor primi bani în plus pentru norma de hrană.

Ce spun șoferii despre creșterea amenzilor

Amenda maximă pe care o poate primi un şofer acum este de 2.900 de lei, adică 20 de puncte-amendă. Dacă nu va fi decisă o nouă plafonare, cuantumul maxim pe care îl poate plăti un conducător auto care a încălcat Codul Rutier se ridică la peste 4.400 de lei.

În lipsa unei Ordonanțe de Urgență, punctul de amendă va crește cu aproape 100 de lei de la 1 ianuarie. Și asta pentru că el reprezintă 10% din salariul minim brut pe economie.

Nu toţi şoferii sunt de părere că ar trebui să fie amendaţi mai aspru dacă încalcă regulile de circulaţie.

„Raportat la situația economică din țară mi se pare destul de deplasat, fix pe perioada de pandemie”, spune unul dintre ei.

„La cum e traficul în București, îți iei amendă la fiecare colț de stradă. Ce am făcut atunci? Muncim pentru amenzi? Pe bune?”, comentează indignat un altul.

„Punem procentual 60% sau cât vine, da, e destul de mult 60%”, arată un al treilea.

„Poate descurajează să se întâmple anumite chestii indezirabile în trafic, să nu poarte centură, să meargă fără permis”, spune un tânăr.

„Din punctul meu de vedere, poate să se mărească, în 20 de ani nu am luat nicio amendă, dar e mult”, recunoaște un alt șofer.

Economiștii spun că plafonarea amenzilor e o măsură populistă

Economișttii spun că Guvernul nu ar avea motive pentru a prelungi plafonarea punctului de amendă la 145 de lei. Înghețarea punctului de amendă este o măsură populistă și nu ar fi motive reale pentru care chiar și un Cabinet votat de Parlament să decidă plafonarea amenzilor, la fel cum s-a întâmplat în ultimii trei ani.

„Ar trebui să crească odată cu majorarea salariului de la an la an. Din motive populiste, aș zice eu, a fost menținut punctul de amendă constant în ultimii trei ani și acum dacă i s-ar da drumul, ar însemna o creștere a amenzilor în general între 40 și 60%.  Dar este normal ca acest lucru să se întâmple având în vedere că amenzile trebuie cumva legate de veniturile pe care le au românii”, spune economistul Dragoș Cabat.

Editor : Luana Pavaluca

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri