În urmă cu aproape doi ani, ministerul Justiţiei lansa ideea unui parteneriat public-privat pentru ca dosarul electronic să devină realitate.
„O să demarăm anul acesta un proiect destul de mare de electronizare a dosarelor, în aşa fel încât oamenii şi mai ales profesioniştii să poată accesa de la distanţă dosarul în format electronic, să nu mai fie nevoiţi să vină fizic în cadrul instanţelor, în cadrul arhivelor, care întotdeauna vor fi insuficiente”, spune Robert Cazanciuc, fost ministru al Justiţiei.
Proiectul s-a materializat doar la nivelul unor instanţe din vestul ţării, în special ca urmare a iniţiativelor personalului.
Oricine are un proces la Curtea de Apel Cluj are acces la dosarul electronic. În momentul în care cauza se înregistrează primeşte şi o parolă, iar cu ajutorul acelei parole, poate să vadă orice document ataşat în dosar şi poate să încarce noi cereri.
Ministerul caută soluţii pentru a reuşi implementarea proiectului până în 2018, termenul avansat la începutul anului de Raluca Prună.
Specialiştii de aici, de la Ministerul Justiţiei, caută variante pentru a extinde dosarul electronic, un proiect deja implementat în unele instanţe, la nivel naţional. Iar ministrul Justiţiei dă asigurări că există bugetul necesar cel puţin pentru a acoperi primele etape.
Ministrul se gândeşte şi la alte modalităţi de a reduce aglomeraţia din instanţe.
„Citarea părţilor s-ar putea face pe ore, astfel încât să nu mai meargă nici avocaţii şi nici părţile să stea nu ştiu câte ore, de la 8 dimineaţă până la 12, să stea câteva ore până îi vine rândul dosarului să fie luat pe ordinea de şedinţă. Lucrăm la această chestiune şi sper că va fi în mandatul meu”, spune Raluca Prună, ministrul Justiţiei.
Rapoartele CSM arată că, anual, pe rolul instanţelor din toată ţara se regăsesc aproximativ 3 milioane de dosare.