În anul 2022, Poliția de Frontieră a oprit o cantitate enormă de deșeuri provenind din țări din Uniunea Europeană. Este vorba de 17 state UE (Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord, Belgia, Bulgaria, Germania, Austria, Ungaria, Elveţia, Olanda, Serbia, Italia, Suedia, Danemarca, Franţa, Macedonia, Polonia, Slovacia) care au trimis deșeuri în țara noastră la care se adaugă Turcia și Canada. În total, peste 3.780 de tone de deșeuri au fost oprite la intrarea în România.
Este vorba de tone de deșeuri constând în metal, hârtie, aluminiu, textile, cauciuc, lemn, baterii și bucăți de azbest, sticlă, material feros, componente de vehicule scoase din uz, aparate de uz casnic, echipamente electrice şi electronice, încărcate în camioane și care figurau în acte ca mărfuri. Toate acestea au venit spre România din diverse țări din Europa, în perioada 1 ianuarie – 1 decembrie 2022.
Cele mai multe tentative de introducere a deșeurilor, în România, în anul 2022, au fost la frontierele cu Ungaria, respectiv Punctele de Trecere ale Frontierei Nădlac II, Vărșand și Borș II. Este vorba de 133 cazuri cu peste 787 de tone de deşeuri, informează într-un comunicat Poliția de Frontieră.
S-a încecat aducerea în țară a unei cantități mari de deșeuri și la frontiera cu Bulgaria – în zona de competenţă a ITPF Giurgiu, fiind înregistrate 64 de cazuri cu aproximativ 1193 de tone de astfel de deşeuri.
La Garda de Coastă – unde au fost înregistrate aproximativ 6 de cazuri, poliţiştii de frontieră împreună cu autorităţile competente din judeţul Constanţa au descoperit în total peste 156 de tone de deşeuri. Acestea au fost depistate în Portul Constanţa (în sistem containerizat), dar şi în P.T.F. Vama Veche, respectiv P.T.F. Negru Vodă.
ITPF Sighetu Marmaţiei, PTF Petea – 41 cazuri cu peste 610 tone de deşeuri cărora nu le-a fost permisă intrarea în ţară.
ITPF Iaşi, PTF Galaţi – un transport cu aproximativ 19 de tone de deseuri.
ITPF Timisoara, PTF Stamora Moraviţa – un transport cu aproximativ 19 de tone de deseuri de aluminiu
Ulterior, deşeurile au fost înapoiate pe teritoriul statului vecin (la frontiera terestră), respectiv firmelor exportatoare (la frontiera maritimă), deoarece nu pot fi puse în circulaţie pe teritoriul României.
De asemenea, în funcţie de specificul fiecarui caz, fie au fost întocmite dosare penale, sub aspectul introducerii în ţară a deşeurilor în scopul eliminării şi/sau neutilizarea acestora în scopul pentru care au fost introduse - Legea 211/2011 privind regimul deşeurilor, fie a fost dispusă măsura nepermiterii intrarii în ţară pentru transporturile respective.
Editor : D.D.