În fața impredictibilității legislative, imaginația angajatorilor a fost pusă la încercare. Ce se întâmplă se majorează salariile brute, iar apoi Parlamentul nu aprobă transferul contribuțiilor către angajat, s-au întrebat angajatorii, nevoiți să găsească și soluții.
Există trei soluții la care au recurs plătitorii de drepturi salariale, a declarat joi Corina Mîndoiu, manager asistență contribuabili în cadrul firmei EY România, cu ocazia conferinței anuale de fiscalitate a acestei companii.
Departamentele de resurse umane au trebuit să gândească și implementeze mecanisme astfel încât angajații și angajatorii să fie protejați de eventualitatea în care Ordonanța de Urgență 70 nu va fi aprobată de Parlament în forma în care a fost publicată, a spus ea.
Dilema angajatorilor are la bază faptul că orice ordonanță de urgență ajunge în Parlament pentru a fi transformată în lege, respingerea acesteia nefiind exclusă.
Principalele două soluții găsite au fost întocmirea unui act adițional cu diferite clauze și varianta în care au implementat un bonus lunar. Companiile care activează în IT sau în cercetare-dezvoltare, sectoare în care nu se varsă împozit de venit și în care, deci, schema gândită de Guvern, duce la pierderi salariale au recurs la o a treia cale. Acestea au majorat salariile cu 7%-8% urmând să recupereze banii odată ce Guvernul va aproba o schemă de minimis. ”Draftul de proiect nu a apărut, vom vedea cum va funcționa”, a spus Corina Mîndoiu.
Potrivit prevederilor legale, termenul de modificare a actualelor contracte de muncă este finele lunii martie. Oficialii EY au ținut să puncteze și principalele tendințe în activitatea Fiscului în ultima perioadă. Ar fi vorba de:
Extinderea sferei de investigare în afara fiscalului
Interpretarea agresivă a legii și atitudinea inflexibilă a inspectorilor
Menținerea atenției pe existența documentației justificative
Schimbul obligatoriu de informații
”Din păcate, legislaţia ce a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2018 nu oferă angajatorilor soluţii pentru problemele ce au aparut deja în practică, cum ar fi în cazul transferului contribuţiilor sociale de la angajator la angajat. Modificări substanțiale sunt aduse nu doar veniturilor de natură salarială, ci și celor din activități independente. Deşi acestea au trecut mai mult neobservate, cert este că, începând cu 1 ianuarie 2018, contribuțiile sociale plătite pentru veniturile din activități independente sunt disproporționat mai mici decât cele pentru veniturile de natură salarială. Această măsură poate favoriza o migrare discutabilă a forței de muncă de la contracte de angajare la forma de colaborare pe PFA”, spun specialiștii EY România.