Ultimul avion TAROM care putea zbura în SUA a ieșit la pensie
Data actualizării: Data publicării:
TAROM a scos la pensie ultimul avion care mai putea zbura de la Bucureşti la New York sau Beijing. Avionul, denumit Transilvania, a efectuat astăzi ultima sa cursa pentru compania aeriană de stat, după 24 de ani de zbor. Un moment emoţionant pentru cei care s-au aflat la manşa sa mai bine de două decenii.
Tunuri de apă au aşteptat aeronava Airbus A310 la aterizarea sa pe Otopeni. Zborul de la Madrid a fost ultimul pe care avionul cu 209 locuri l-a făcut sub sigla TAROM.
Aeronava a fost cumpărată de companie în 1992 şi a costat aproape 100 de milioane de dolari. În flota TAROM au mai fost două astfel de aeronave. Una dintre ele a fost şi ea pensionată luna trecută. Iar un alt treilea avion similar s-a prăbuşit în 1995 la Baloteşti, în cel mai mare accident aviatic din istoria României.
Fostul comandant Virgil Dumitraşcu îşi aminteşte cu nostalgie de perioadele petrecute la manşă.
„O amintire super-plăcută și care și acum îmi dă emoții, în 1994, cu acest avion am făcut o acrobație cu 185 de pasageri”, spune Virgil Dumitrașcu, fost comandant.
După pensionarea celor două Airbus-uri anul acesta, TAROM rămâne acum doar cu 21 de avioane: 9 ATR-uri care zboară pe rute interne, 4 Airbus-uri A319 şi 8 aeronave Boeing.
Şefii companiei de stat spun că efortul financiar pentru continuarea operării celor două aeronave de mari dimensiuni, la care s-a renunţat anul acesta, era de 58 de milioane de dolari în următorii cinci ani. Cheltuieli pe care compania aflată pe pierderi nu și le putea permite.Lucru recunoscut şi de fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu. Acesta arată, totuși, că acestea erau „singurele aeronave wide-body pe care România le avea. Acum TAROM şi-a pierdut şansa să mai opereze curse transoceanice”.
„Sperăm, speranța moare ultima, că va fi achiziționat un alt tip de avion mult superior și că ne vom bucura cu toții”, spune Cati Barbu, fostă stewardesă.
Oficialii companiei aeriene speră ca până în primăvara anului viitor să aducă în flotă încă două aeronave.
„Am început să operăm cursele long curier spre New York, spre Beijing, spre Dubai, Bangkok. Mi-aș dori ca TAROM să redevină ce a fost, să facă din nou curse long curier”, spune Alexandru Silivestru, comandant.
Avioanele TAROM nu mai zboară spre SUA din 2003, deși cea spre America fusese înfiinţată încă din 1974 după vizita lui Nicolae Ceauşescu peste Ocean. Tot atunci s-a renunţat şi la zborul spre Beijing.