Mai bine de 130 de ani, fabrica Letea a fost unul dintre cei mai mari producători de hârtie din Europa.
„Europa întreagă cumpăra de la noi. Erau mașini din 40 de țări, veneau și cumpărau de aici hârtie. După marea Revoluție a noastră din decembrie 1989 lucrurile au căzut dintr-o dată”, spune istoricul Eugen Șendrea.
În 2006, o tentativă de privatizare a grăbit falimentul fabricii.
„Cei care au privatizat și cei care ulterior au încercat să preia această fabrică nu au avut capacitatea să facă față concurenței”, afirmă Dorian Pocovnicu, prefectul județului Bacău.
Ion Doboș a muncit în fabrică 30 de ani, până în 2010, când producția s-a oprit definitiv.
„De cinci ani de zile stăm așa. Nu vă uitați, e în paragină. Mi-e și milă de societatea asta. Au mâncat trei, patru, cinci generații pâine de aici”, spune el.
Mașinile care în urmă cu patru decenii produceau anual 70.000 de tone de hârtie au fost dezmembrate şi vândute la fier vechi. Aceeași soarta o vor avea instalațiile care odată produceau cerneală pentru hârtia de ziar și caiete.
Acum, din fosta fabrică au mai rămas câteva utilaje. Sunt scoase la vânzare, la fel cum se întâmplă şi cu terenul, de pe care vor fi demolate clădirile.
Potrivit lui Adrian Anghel, purtător de cuvânt al Direcției Finanțelor Publice Bacău, lichidatorul judiciar organizează o licitație pentru valorificarea bunurilor imobile.
Doar o parte dintre clădiri au mai rămas în picioare. Este vorba despre birourile conducerii, grădiniţa şi cantina unde mâncau angajaţii. Totul se întinde pe o suprafaţă de aproape 4.000 de metri pătraţi şi valorează peste un milion de lei.
Fabrica Letea avea datorii de aproape 32 de milioane de lei în momentul intrării în insolvenţă, iar vânzarea ultimelor active nu va reuşi să acopere această sumă, estimează autorităţile locale.