Conform Ministerului de Externe, accidentul de pe autostrada M5 din Ungaria a avut loc la ora 06.40, ora României, 05.40 ora locală. Oficialii de la București au dat primul comunicat abia cinci ore şi jumătate mai târziu, după ce informația a apărut în presă.
„Ambasada României la Budapesta s-a autosesizat, astăzi, 30 august 2013, cu privire la un grav accident de circulaţie, care a avut loc în jurul orei 05.40(...) Din primele informaţii obţinute de misiune, este vorba de trei persoane decedate şi 18 persoane rănite. Se pare că atât persoanele decedate cât şi cele rănite sunt cetăţeni români”, informa MAE.
Pe de altă parte, Autoritatea Rutieră Română vorbeşte de 04.40, ora României, ca moment al producerii acccidentului, adică două ore mai devreme decât spun cei de la MAE.
La 40 de minute de la primul comunicat, oficialii MAE au revenit cu un altul, în care precizau naționalitatea pasagerilor. „Microbuzul românesc implicat în accident se deplasa de la Galaţi la Milano, avea 19 pasageri şi 2 şoferi, toţi cetăţeni români. Din microbuz, 3 persoane sunt decedate, doi bărbaţi şi o femeie”, anunța MAE la 12.34.
În acelaşi timp, accidentul din ţara vecină a produs confuzii repetate în România. Este vorba în primul rând de numărul oamenilor răniţi grav în accident - datele de la Ministerul Sănătăţii erau clar diferite de cele de la Ministerul de Externe.
„Am înteles...că 5-6 persoane ar fi într-o stare gravă”, spunea ministrul sănătății, Eugen Nicolăescu. „O singură persoană dintre cei 18 s-ar afla, se pare, într-o stare mai gravă”, sublinia Brândușa Predescu, purtator de cuvânt al MAE.
Mai mult, când oficialii români au hotărât să trimită un avion militar în Ungaria pentru a-i prelua pe răniţi, s-au încurcat în privinţa orei de decolare.
Autorităţile române au mai fost ţinta criticilor în acest an. Este vorba de luarea de ostatici din Algeria din luna ianuarie şi de accidentul din Muntenegru, din luna iunie. În ambele cazuri, Ministerul de Externe a fost criticat că nu a gestionat bine situaţia.