Agenţii economici spun că Administraţia Porturilor Maritime Constanţa le-a trimis notificări în care i-au anunţat că tariful de utilizare a domeniului portuar va fi majorat. Este vorba de o creştere de cel puţin 0.3 eurocenţi pe metrul pătrat, în funcţie de activitatea pe care o desfăşoară fiecare firmă în parte şi de spaţiul pe care îl ocupă.
George Vișan, directorul comercial al CN "APM" Constanţa: „Tariful diferă de la un tip de teren la alt tip de teren. Legea spune aşa: că nu putem pune la dispoziţie acelaşi tip de teren în mod discriminatoriu”.
O parte importantă din costurile şi cheltuielile suportate de Compania Naţională - Administraţia Porturilor Maritime pentru menţinerea siguranţei în port e recuperată din această taxă. Agenţii economici spun că sunt sufocaţi de biruri.
Ştefan Muntoiu, operator portuar: „Portul Constanta este ceva ucigător. Avem circa 35-40 de taxe pe care le plătim. De la tarif de închiriere până la tarif de manevră nava, cheiaj, bazin portuar şi aşa mai departe”.
Mărirea taxei va avea un impact masiv asupra activităţii din Portul Constanţa, spun operatorii portuari şi tot ei sunt ferm convinşi că nu stimulează traficul de marfă, ci, dimpotrivă.
Ştefan Muntoiu, operator portuar: „În momentul în care măresc şi ei tarifele n-o să mai fim competitivi peste o astfel de piaţă comercială şi atunci, respectivii clienţi ori se mută pe alte porturi, ori vor rămâne în Portul Constanţa şi se vor mări toate tarifele”.
Giganţii industriali Arcelor Mittal şi Alro Slatina s-au plâns inclusiv la Ministerul Transporturilor că mărirea taxelor le va afecta câştigurile.
Mircea Burlacu, liderul sindicatului portuar: „Ne vom trezi cu un port fără vapoare, fără marfă şi, evident, fără muncitori. Costul din tariful unui operator portuar în legătură cu forţa de muncă este undeva la 60 spre 70%”.
Liderii de sindicat atrag atenţia că majorarea tarifelor va avea repercusiuni asupra costurilor cu forţa de muncă. Mai precis, patronii vor fi nevoiţi să scadă salariile, ca să echilibreze cât de cât bugetele.