În România primul avion dotat cu un astfel sistem a fost folosit din 1951.
„Singurul mijloc de salvare al unui pilot într-un avion cu reacție este scaunul de catapultare. În momentul în care pilotul trage de manetă de catapultare, el este legat în chingi, sub scaun este parașuta”, arată un fost pilot.
În România, scaunul de catapultare a fost folosit pentru prima dată în urmă cu 60 ani. De atunci, au fost 61 de situaţii în care piloţii au folosit acest sistem de salvare. Unii dintre ei, chiar de două ori în timpul carierei de aviator. Comandorul Traian Rus este unul dintre cei mai experimentați piloți ai tuturor timpurilor şi primul care a pilotat în România un avion supersonic. Până în 1996, când s-a pensionat, a strâns peste 3.600 de ore de zbor și numeroase incidente.
Comandor Traian Rus, fost pilot bază Deveselu: Am avut incendiu la bord. A explodat o butelie, avionul vechi. M-am catapultat cu parașuta și azi îmi aduc aminte, am aterizat în cimitir. În cimitir pe un cavou gol.
Aviatorii spun că dintre cei 88 de piloți care în decursul ultimilor 60 de ani s-au catapultat în situații de criză, doar șapte nu au supravieţuit. Carol Senteș este primul din șirul aviatorilor care s-a salvat abandonând avionul în aer.
Carol Senteș, fost pilot: Avionul s-a distrus la contactul cu pământul iar eu trageam de suspante ca să nu cad în flăcări. Am trecut prin fum, am aterizat cumva. Alergau țăranii să vadă ce e cu explozia de avion, căutau pilotul. Întrebau de pilot, eu ziceam: eu sunt acela!
Deși misiunea aviatorilor este una plină de pericole, piloții spun că nu ar renunţa şa zbor pentru nimic în lume.
Eugen Valeriu Maxim, pilot: Aș începe din nou același lucru. Pentru unii piloți zborul a însemnat pasiune, nu bani. Am spus-o și când m-am catapultat. Dacă o faceam pentru bani, nu o mai făcea nimeni.
Deși sistemul de catapultare a fost dezvoltat în cel de-al doilea război mondial, în România primul avion dotat cu un astfel sistem a fost folosit în 1951.
Citiți și: