O familie din România cumpără în prezent, în medie, nouă litri de carburant pe lună, pentru care plăteşte 50 de lei. Din aceşti bani, cinci lei reprezintă taxa de drum inclusă în acciză. La aceşti bani se adaugă costul rovinietei, de 31 de lei pe lună. De la anul, cei nouă litri de carburant vor fi însă mai scumpi cu aproape patru lei, echivalentul noii taxe pentru autostrăzi inclusă în preţul benzinei şi al motorinei.
În total, o gospodărie va plăti în medie aproape 40 de lei pe lună doar pentru taxe pe infrastructură. La nivelul întregii țări asta înseamnă 280 de milioane de lei lunar sau 3,3 miliarde de lei pe an.
Relu Fenechiu, cel care a avut ideea introducerii acestei noi taxe, spune că banii ne vor ajuta să creştem de opt ori numărul de kilometri de autostradă în următorii ani:„Eu propun ca peste 10-12 ani România sa aiba 4.000 de km de autostradă și asta nu se poate face decât printr-un plan coerent și cel mai important lucru e că trebuie să avem o sursă de finanțare predictibilă, sigură și permanentă”.
În trei ani, şoferii ar putea scoate din buzunar alţi bani. Pentru a circula pe autostrăzile construite în concesiune vor fi taxaţi cu 3 euro pe suta de kilometri.
Statul va trebui să scoată şi el bani din vistierie dacă pe aceste sectoare de drum nu vor circula suficiente maşini. Asta pentru că drumarii care au construit pe banii lor vor trebui să îşi recupereze investiţia.
În următorii trei ani, Guvernul vrea să construiască 226 de kilometri de autostradă în concesiune.