Discuție reporter-vânzător de tichet Rabla:
Reporter: La ce preţ a rămas?
Vânzător: Eu am zis 2.500 de lei.
Reporter: O mai negociem puţin?
Vânzător: Dar nu este bătut în cuie.
Reporter: Mă gândeam la 2.000 de lei. E ok?
Vânzător: Da!
Reporter: Pentru suma asta o să-mi dai o factură ceva?
Vânzător: Nuu! E înţelegerea noastră!
Octavian are o mașină veche de 10 ani. Cum pe piaţă autoturismul nu mai valorează mare lucru, omul este dispus să o dea oricui vrea să participe la programul Rabla. Dar nu gratis. Aşa că îşi caută doritori pe internet.
Înregistrare cu camera ascunsă:
Vânzător: Mergem împreună la dealer, apoi eu mă duc la Rabla, o las acolo, iau hârtia, apoi ne întâlnim, îmi dai banii, mergem la dealer şi îţi cedez maşina.
Tranzacţia ar fi legală, dacă Octavian nu ar cere cele 2.000 de lei. Actualul program Rabla permite doar cedarea unui voucher, nu şi vânzarea unuia. Tocmai pentru asta autorităţile au schimbat modul de acordare a bonusului pentru cei care vor să renunţe la maşina veche şi să-şi ia una nouă. Beneficiarul nu mai primeşte tichetul fizic, ci banii sunt viraţi direct în contul vânzătorului autoturismului nou.
„Am ales acest sistem informatizat prin care tichetele nu vor mai avea formă fizică, ci electronică pentru a limita şi evita formele de fraudă şi speculă în cadrul programului”, spune ministrul Mediului, Attila Korodi.
„Cei care îşi schimbă maşina şi vor un discount este de ajuns să îşi găsească un posesor de maşină veche pe internet sau cunoştinţe şi totul se face prin intermediul nostru”, spune un consilier auto, Mihai Străulescu.
Autoritățile promit că, prin tichetul electronic, voucherele nu mai rămân blocate la persoane care nu le folosesc.
„Acum, la emiterea notei de acceptare, noi trebuie să avem proprietarul maşinii vechi la semnare şi proprietarul maşinii noi, intermedierile sunt excluse”, spune dealerul auto Silviu Cotta.
În ciuda speculanţiilor, programul Rabla a debutat cu dreptul, spun vânzătorii de maşini.
„Avem 10 note de înscriere emise. Ca procent faţă de perioada când nu era Rabla, avem cu cel puţin 50% clienţi mai mulţi interesaţi”, spune Silviu Cotta.
Într-o săptămână, în toată ţara au fost înregistrate aproape 1.000 de solicitări pentru înscrierea în programul Rabla. 20.000 de vouchere sunt disponibile, dintre care 3.000 sunt pentru firme.