Vizita recentă a premierului Victor Ponta pe şantierele de pe Centura Bucureştiului nu a rezolvat problema traficului şi nici a termenelor de finalizare pentru lucrările de acolo. Cel mai probabil, ani buni de acum înainte se va lucra cu târnăcopul în zonă. Cât priveşte pasarelele promise de premier nu s-a găsit încă finanţare, iar acolo unde sunt totuşi bani, lucrările sunt ţinute pe loc de exproprieri. Aşa se face că, din 20 de kilometri rămaşi nereabilitaţi din centura de nord, se lucează doar pe câţiva metri.
Pe hârtie, se munceşte cu spor încă din luna mai la cei nouă kilometri de centură dintre autostrada spre Piteşti şi Drumul Naţional 7. Curioşi să vadă cât de alert e ritmul, reporterii Digi24 au pornit la drum. Au numărat doar patru muncitori în zona pasajului de la Dragomireşti. Se explică astfel de ce s-a realizat doar 5% din lucrare în patru luni. Muncă multă, pe bani puțini. Drumarii au încasat până acum cinci milioane de euro.
Dar nu muncitorii ar fi problema, explică şefii de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. Slaba mobilizare a firmei de construcţii ar fi cauzată de procedurile de expropriere nefinalizate. Ordinul de începere a lucrărilor s-a dat de fapt doar pentru 3 kilometri, astfel că nu e nevoie de mai mulţi oameni pe şantier.
Tot din cauza procesului de expropriere nu se lucrează nici la lărgirea la patru benzi a celor 11 kilometri de şosea de la DN 2, din zona Voluntari către Autostrada Soarelui. Muncitorii se află pe şantier de la jumătatea lui octombrie, iar în 2015 aceştia ar trebui să termine lucrarea. Cu alte cuvinte, cei 40 de kilometri de centură din nord vor fi reabilitaţi abia după opt ani.
Între timp, drumul este un coşmar pentru şoferi: sunt necesare, de pildă, 22 de minute pentru a parcurge 2,5 km.
Pentru a fluidiza traficul în zona Cernica, planul este de a construi un sens giratoriu suspendat. Preţul lucrării se ridică la 14 milioane de euro. În urmă cu o lună. Adrian David, şef de serviciu în cadrul CNADNR, declara: „În mod normal, cam şase luni ar trebui să dureze un pasaj normal. Dar fiind mai deosebit ăsta, nemaifăcându-se până acum, eu zic că 12 luni ar trebui să dureze.”
La aceeaşi soluţie visează şefii de la Drumuri şi în zona Domneşti, dar lipsesc banii, şi asta în ciuda promisiunilor premierului Victor Ponta. „La Domneşti şi la Popeşti-Leordeni am vrut să văd cu ochii mei. Trebuie pasarele”, spunea primul ministru pe 22 august. „Le luăm la CNADNR şi le facem noi. Eu sper că în 2014 sunt gata dacă rezolvăm cu contestaţiile. Pentru cele două pasarele eu o să găsesc banii”, promitea Victor Ponta.
Între timp, transportatorii vor continua să circule pe Centura Bucureştiului cu o viteză medie de 17 kilometri la oră.
Tronsonul A1 - DN7
Lungime: 9 km.
Începerea lucrărilor: mai 2013.
Finalizarea lucrărilor: august 2014.
Stadiul lucrărilor: 5,2%.
Tronsonul DN2 - A2
Lungime: 11 km.
Începerea lucrărilor: octombrie 2013.
Finalizarea lucrărilor: ianuarie 2015.
Stadiul lucrărilor: 0%.
Sursă date: CNADNR