Cea mai importantă funcţie a sistemului va ajuta la lămurirea situaţiilor în care şoferii implicaţi în accidente rutiere dau vina unul pe celălalt. Datele obţinute de camerele de supraveghere vor tranşa problema.
Aurel Bican, DGADP Sălaj-Direcția de Administrație publică Sălaj: „Deci aici s-ar vedea dacă a fost verde sau roşu şi automat conducătorul auto, chiar dacă el n-a perceput în momentul respectiv că a trecut pe roşu, dovada e clară.”
Chiar dacă a fost instalat în urmă cu doi ani, în premieră naţională, sistemul nu a putut fi folosit până acum. Abia săptămâna aceasta, consilerii locali au stabilit cadrul legal prin care poliţiştii vor avea acces la baza de date.
Radu Căpâlnaşiu, primarul municipiului Zalău: „Gestionarea datelor privind încălcarea legii în ceea ce priveşte ciruclaţia va fi făcută de către poliție. Dacă există dat un număr în urmărire se introduce în sistem şi se identifică în momentul în care a trecut printr-o anumită intersecţie.”
„Cred că jumate din Zalău o să rămână fără permis în următoarele două trei luni”, spune un șofer.
Cu ajutorul sistemului, poliţiştii află direcţia de mers a maşinii, ora şi minutul la care un autoturism s-a aflat în oraş. Datele arată că, numai în luna martie, peste 30.000 de şoferi au încălcat limita de viteză admisă.
„Acestea sunt omologate şi pot fi considerate probe în instanţă”, declară Maria Cristea, purtător de cuvânt IPJ Sălaj.
Autorităţile se laudă şi că sistemul programează semafoarele în funcţie de trafic.
Aurel Bican, DGADP Sălaj: „Dacă traficul este mai lejer, permite o undă verde, dacă traficul este mai aglomerat, scopul lui principal este să nu blocheze intersecţiile.”
„Se stă destul de mult şi nu sunt sincronizate”, „De multe ori semafoarele numai încurcă, nu ajută”, spune șoferii din oraș.
Sistemul a costat 13 milioane şi jumătate de lei, bani europeni, din care 2% - partea de cofinanţare de la bugetul local.