Reabilitarea tronsonului de cale ferată de 44 de kilometri dintre Vinţu de Jos și Simeria
cu 300 de milioane de euro din bani europeni bate pasul pe loc de mai bine de doi ani. Sunt ani în care firmele care vor lucrarea s-au bătut în contestații. Dar se pare că vina nu este doar a companiilor, ci responsabili ai statului au avut ceva interes.
Lucrarea a fost câștigată în 2011 de un consorțiu condus de austriecii de la Switelsky şi Strabag în parteneriat cu Alstom, EuroConstruct şi Transferoviar.
Însă, pierzătorii, spaniolii de la FCC au contestat acordarea contractului și au primit câștig de cauză. S-a schimbat puterea în România în primăvara lui 2012 și s-au schimbat și interesele. Au urmat trei licitații la care FCC a fost declarat câștigător și de fiecare dată licitația a fost anulată.
Ultima dată când grupul spaniol a primit contractul, în mai anul acesta, s-a pus în mișcare și mașinăria banilor. Deși contractul era contestat, CFR a şi virat în conturile companiei 40 de milioane de euro.
„Cu o zi înainte ca instanța să se pronunțe pe acțiunea noastră, CFR SA a plătit un avans de 40 de milioane de euro”, a spus Cornelia Andreiana, avocatul firmei Swietelsky.
Deși exista un mangement privat angajat prin concurs, contractul dintre CFR SA și FCC a fost semnat de un director general adjunct, Sorin Trandafirescu. Era un om adus de la Iași de ministrul transporturilor de la acea vreme, Relu Fenechiu.
FCC a primit avansul, dar pentru că nu era sigură pe contract nu a făcut lucrări. Practic, a avut la dispoziție 40 de milioane de euro. În toamna acestui an, contractul fost anulat de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor și, în final, a ajuns la rivali, firmele din celălalt consorțiu.
CFR SA a trebuit să recupereze banii dați în avans. Raportul Corpului de control al ministrului transporturilor arată că s-ar fi recuperat doar 30 de milioane de euro din cele 40.
Cei din CFR SA susțin că între timp s-ar fi recuperat și restul, însă nu există o dovadă publică în acest sens.
Însă, chiar dacă banii se recuperează în totalitate sau nu, timpul este pierdut. Fostul șef de la transporturi vede, însă, alți vinovați, pentru că în doi ani compania de stat a atribuit acest contract de șase ori!
„Cine poate fi vinovat în momentul în care CNSC-ul și Curtea de Apel București dau, alternativ, patru decizii diferite una de alta?”, a fost reacția lui Relu Fenechiu, fost ministru al transporturilor.
Dacă lucrările nu vor fi terminate până la finalul lui 2016, statul va fi obligat să aloce mai mulți bani de la buget, pentru că nu va mai putea lua fonduri europene pentru acest proiect.