Statisticile Poliţiei Rutiere arată însă că, de cele mai multe ori, pietonii sunt victime şi nu cei care provoacă accidente.
În imaginile filmate în Capitală, în urmă cu 24 de ore, apare un pieton care are noroc şi se opreşte la timp pentru a nu ajunge sub roţile maşinii. În acelaşi timp, la 80 de kilometri distanţă, tot pe trecere, un alt pieton scapă cu viaţă.
„Conducătorul auto nu a avut nici cea mai mică intenţie să micşoreze viteza cu toate că pe trecerea de pietoni era angajată o persoană”. Reacţia vine de la un fost poliţist, acum preşedintele Asociaţiei Victimelor din Accidentele Rutiere. ONG-ul condus de Ştefan Răcăşan încearcă să-i ajute pe pietonii să ceară despăgubiri în instanţă. Mai toate victimele au poveşti asemănătoare.
Ştefan Răcăşan, Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie: „Pietonul spune: eram pe culoarea verde plus marcajul de trecere de pietoni, conducătorul auto invocă tot felul de motive că nu a văzut, că a fost obturată vizibilitatea de alţi participanţi la traficul rutier. Din statistica pe care o avem reiese că 2% din PIB se cheltuie cu victimele accidentelor de circulaţie. Avem 2.000 de morţi”.
Iar statisticile nu mint. România şi Estonia sunt la egalitate, pe primul loc în topul numărului de pietoni care mor în accidentele rutiere: 90 la milionul de locuitori. Nici Poliţia Română şi nici Brigada Rutieră nu vor să comenteze statisticile sau imaginile filmate în trafic.
Sunt însă senatori care cer dublarea pedepselor, pentru protejarea pietonilor. Cristiana Anghel, senator: „Să îi pedepseşti dublu! În momentul în care legea este dură şi se aplică la fel de dur, nu doar litera ci şi spiritul legii, este clar că te temi. Eu am avut experienţa că era să fiu călcată pe trecerea de pietoni”.
Nu este prima încercare de modificare a Codului Rutier. Alt grup de parlamentari a propus ca şoferii agresivi să rămână fără permis de conducere. Propunerea spune că şi un simplu claxon poate fi considerat un act agresiv care trebuie să fie pedepsit.