La oficiile poştale se stă la coadă exact ca în perioada comunistă. Cine vrea să trimită o scrisoare recomandată sau să ridice un colet trebuie să fie pregătit să stea la rând zeci de minute, uneori chiar şi o oră. Concedierea celor 3600 de angajaţi ca măsură prin care Poşta Română doreşte să reducă pierderile nu a fost urmată de o schimbare a modului de lucru. Funcţionarii înregistrează documentele tot cu pixul şi prea puţin cu un computer.
La primele ore ale dimineţii, zeci de oameni se înghesuie la cozi în oficiile poştale din Bucureşti, aşa cum se poate vedea din imagini transmise de telespectatori Digi24.
- Îmi daţi şi mie voie să stau şi eu?
- Dar nu pot aşa...
- Doamnă, nu vă supăraţi eu sunt cu handicap şi stau la coadă!
În ciuda aglomeraţiei, unii clienţii reuşesc să facă haz de necaz:
- Ia uite ce coadă e aici!
- Daaaaa...
- Vineri nu era aşa lume multă.
- Nu se poate... chiar în halul ăsta?
- Se dă... cred că se dă ceva aici! Se dă ouă! Se dau ouă, domnule, gata!
(...)
- N-au la ghişee personal! Am stat vreo zece minute, dar nu mai rezist. E ca la manifestaţie înăuntru!
Florin Constantinescu a plecat aşa cum a venit: cu plicurile în mână:
- O adevărată bătaie de joc. Au doar două ghişee, şi pentru pensionari, şi pentru cei care au nevoie de servicii de poştă... Este incredibil ce se întâmplă.
- De când aşteptaţi?
- Două ore şi jumătate!
Concedierea a peste 3600 de angajaţi ai Poştei Române nu a adus eficienţa la care se aşteptau autorităţile. În acest moment funcţionează peste 5600 de oficii poştale în toată ţara cu 27.300 de angajaţi, majoritatea neinformatizate şi nerenovate, în care oamenii pot petrece şi câteva ore aşteptând la coadă.
Personalul a fost redus, însă metodele de lucru nu s-au modernizat, funcţionarii lucrează cu aceleaşi zeci de formulare care trebuie completate cu pixul. Dar conducerea are sarcini în plus pentru poştaşi: una dintre acestea va fi încasarea facturilor direct la uşa clienţilor.
„Factorul poştal, când va ajunge la client acasă, să zicem, să ducă pensia, va putea executa şi acele operaţiuni de încasare, lucru care va micşora presiunea de la nivelul oficiului”, a arătat Dan Dumitrescu, purtător de cuvânt al Companiei Naţionale Poşta Română.
Pâna atunci, instituţia încearcă să câştige bani din vânzarea informaţiilor despre clienţi către companii private. „Să vindeţi produse prin Poşta Română şi vă furnizează o bază de date cu clienţi... adică unde puteţi să vi le valorificaţi”, se poate observa dintr-o filmare cu camera ascunsă.Bazele de date ajung astfel la firme care pun în căsuţele poştale personale fluturaşi cu diverse oferte şi promoţii nesolicitate.
Business Club