Guvernul a alocat în acest an 1,2 miliarde de euro pentru construcţia de autostrăzi. Din aceşti bani, 680 de milioane de euro reprezintă datorii din anii anteriori. Aşadar, mai puţin de jumătate din bugetul Companiei Naţionale de Autostrăzi va fi folosit pentru construcţia şi întreţinerea drumurilor.
Soluţia cea mai la îndemână pentru construcţia de autostrăzi ar fi putut fi banii europeni. Uniunea Europeană a oferit 4,5 miliarde de euro pentru proiecte în domeniul transporturilor. Banii sunt însă blocaţi din luna iulie a anului trecut, din cauza suspiciunilor de fraudă la o serie de contracte - 22 în total.
Până acum, suspiciunile s-au adeverit în cazul a patru contracte. Este vorba de cele pentru construcţia autostrăzilor Orăştie - Sibiu şi Nădlac - Arad. De asemenea, s-au descoperit nereguli şi la contractele pentru reabilitarea a două drumuri naţionale. Din această cauză, Comisia Europeană a cerut înapoi aproape 240 de milioane de euro. Asta înseamnă că România pierde aproape toţi banii atraşi până acum prin intermediul Programului Operaţional Sectorial Transport.
Autorităţile europene susţin că România a încălcat legislaţia în ceea ce priveşte achiziţiile publice, prin aplicarea de criterii de calificare restictive. În plus, la licitaţii au fost acceptate firme care nu îndeplineau toate criteriile de calificare.
Acum, singura soluţie pentru construcţia de autostrăzi este concesiunea. Dezavantajul este că şoferii vor plăti ca să circule pe aceste drumuri. Valoarea taxei va fi de trei euro pe suta de kilometri.