„REGE AL ASFALTULUI”, ridicat de DNA

Data publicării:
29112012 20nelu 20iordache-35862

Actualizare 15:00:De şapte ore, procurori şi poliţişti percheziţionează firmele lui Nelu Iordache, patronul societăţii de construcţii Romstrade şi al companiei Blue Air.

Omul de afaceri este acuzat că a folosit 6 milioane de euro, bani europeni, primiţi pentru construirea autostrăzii Arad-Nădlac, ca să îşi dezvolte alte afaceri.

Achetatorii spun că ar fi cumpărat un avion şi nişte terenuri în apropiere de Bucureşti, unde vrea să construiască aeroport low-cost.

Perchezițiile au început înainte de ora 9 și probabil sunt foarte multe documente și calculatoare pe care procurorii DNA le vor sigila și duce la sediu.Nimeni nu are voie să iasă din clădirea din Piața Victoriei.

Din informațiile de până acum, Nelu Iordache se află în clădire alături de avocații săi.Surse din rândul anchetatorilor spun că Nelu Iordache ar putea fi reținut pentru 24 de ore.

___________________

Procurorii susțin că suma deturnată este de șase milioane de euro, bani folosiți pentru construcția tronsonului Arad-Nădlac.

Sesizarea ar fi venit de la Departamentul de Luptă Antifraudă. Nelu Iordache urmează să fie adus la sediul DNA cu mandat de aducere.

Romstrade, eliminat pentru întârzieri

Nelu Iordache, patronul de la Blue Air şi al firmei Romstrade, pare a fi ținta rezilierilor de contracte la care statul a procedat în ultimul timp în domeniul construcţiei de drumuri.

Firma Romstrade a pierdut un contract de 30 de milioane de euro pentru reabilitarea drumului național dintre Alexandria și Craiova, pe motiv de întârzieri.Romstrade lucra în parteneriat cu încă două firme, dar era conducător de consorțiu.

Romstradea pierdut și contractul pentru tronsonul de autostrada Nădlac-Arad,în valoare de 106 milioane de euro, tot pentru întârzieri.Într-unraport al Corpului de Control al Guvernuluise arăta că întârzierile la lucrările de infrastructură sunt mari, pentru că firmele lucrează cu aceleași utilaje pentru mai multe șantiere. Iau contracte și le fac când apucă. Romstrade era printre firmele menționate.

Ion Lixandru, vicepreședintele Uniunii naționale a Transportatorilor rutieri

Trebuie să ne uităm la toți drumarii, care au profituri cu două cifre, este primul semnal, a declarat el. „Din experiența mea pe fonduri europene, când am terminat un proiect întâi plătești, apoi se decontează”.

„Toate lucrările pe toate segmenetele de autostradă sunt întârziate anul acesta. După mai-iunie, lucrurile au încetinit, trebuie să vedem global situația.Mă intrersează ansamblul, nu punctual”, a subliniat Lixandru.

„Din 2011, aceste contracte au intrat pe noua lege, în care achziția se face pe prețuri maximale. Prețul maxim a fost de 6 milioane jumăte pentru tronsoanele licitate în 2011. Nu se pot modifica cu mai mult de 10%. Experiența mea pe decontări fonduri europene este că sunt foarte riguroși și corecți, mă îndoiesc să fi greșit”, a adăugat el.

„Când avem profituri și de 30%, având o piață moartă pe investiții, ceva nu e în regulă la cum se angajează astfel de lucrări”, a mai spus Lixandru.

Cred că este foarte bine că se merge și pe corupția din zona economică, unde, de ani de zile, milioarde de euro s-au volatilizat. Trebuia mai din timp, ca să descurajeze fenomentul. Dacă din acestr dosare vom reuși să recuperăm sumele considerate ca fiind prejudicii, recuperarea acestor prejudicii este esențală”, a declarat și Victor Alistar, director executiv Asociația Română pentru Trasnparență.

Expert: Acest dosar ar explica absența autostrăzilor

Mie mi se pare o acuzație foarte gravă, iar cu ocazia acestui dosar poate o să aflăm răspunsul la întrebarea internă a României, de ce nu avem autostrăzi”, a declarat Laura Ștefan, expert anticorupție, în direct la Digi24.

Cine este Nelu Iordache?

Deține grupul Romstrade, din care face parte și compania Blue Air. A devenit antreprenor în 1994, la trei ani de la terminarea Facultății de Fizică Tehnologică din București. Și-a dezvoltat afacerile în jurul terenurilor pe care le deține în Adunații Copăceni, localitatea în care s-a născut.

El a înființat în mai 2010 și o companie de transport pe calea ferată, Blue Line Căi Ferate; totodată, mai deține şi două restaurante cu autoservire. În 2011 şi-a anunţat intenţia de a construi primul aeroport privat low-cost din România.

Nelu Iordache, prin firma Romstrade, este unul dintre patronii care a beneficiat din plin anul acesta de contractele primite de la Compania Naţională de Autostrazi. Compania sa figurează în topul celor mai bine plătite companii, cu nu mai puțin de 90 de milioane de euro. Nelu Iordache ocupă astfel locul al doilea în clasamentul constructorilor de autostrăzi și de drumuri din România.

DLAF: Iordache şi Romstrade au deturnat șase milioane de euro din fonduri UE

Un raport al Departamentului pentru Luptă Antifraudă (DLAF), citat de Mediafax, arată că Nelu Iordache şi compania Romstrade au deturnat șase milioane de euro din fondurile europene destinate construcţiei autostrăzii Nădlac-Arad, Iordache utilizând două milioane de euro pentru achiziţionarea unui avion Boeing 737.

Tot din banii pentru autostradă un asociat al lui Iordache ar fi cumpărat terenuri în localitatea Adunaţi Copăceni, unde dorea să realizeze un aeroport.

DLAF susţine că aceste cheltuieli nu puteau fi realizate legal deoarece nu aveau legătură cu construcţia autostrăzii.

Dosarul DNA în care Nelu Iordache este cercetat pentru deturnare de fonduri europene a pornit de la o sesizare a Oficiul European de Luptă Antifraudă - OLAF, care la rându-i a fost sesizat de către compania Monteadriano - Engenharia e Construcao SA Portugalia. Aceasta este asociată cu Romstrade într-un contract de 115,8 milioane euro, finanţat din bani europeni, pentru construcţia autostrăzii Nădlac-Arad.

Compania portugheză a sesizat OLAF că Romstrade, liderul asocierii în contractul cu Compania de Autostrăzi, nu i-a plătit lucrările efectuate. De altfel, presa a relatat că pe şantierul autostrăzii muncitorii au protestat deoarece Romstrade nu le plătea salariile.

OLAF a transmis sesizarea către Departamentului pentru Lupta Antifraudă - DLAF, care a investigat acuzaţiile şi a decoperit că Romstrade ar fi deturnat șase milioane de euro din contractul pentru construcţia Nădlac-Arad. La rândul său, DLAF a sesizat DNA pentru infracţiunea de deturnare de fonduri europene.

DLAF susţine că Nelu Iordache ar fi deturnat fonduri europene în valoare de 25 milioane de lei, adică aproape șase milioane euro. „Nelu Iordache, administrator SC ROMSTRADE SRL care, în mod repetat şi în baza aceleiaşi rezoluţii infracţionale, a schimbat, fără respectarea prevederilor legale, destinaţia unor sume de bani, aproximativ 25.000.000 RON, din bugetul general al Comunităţii Europene”, se arată în raportul DLAF.

S-ar fi angajat să cumpere aeronave de la o altă firmă a sa

În raport se menţionează că din banii primiţi drept avans de la Compania Națională de Autostrăzi di Drumuri Naționale din România (CNADNR), Romstrade s-a angajat să cumpere avioane de la compania Blue Air Transport Aerian SA, companie deţinută tot de către Nelu Iordache. Practic, Iordache ar fi cumpărat avioanele tot de la o firmă deţinută de el. Suma pe care beneficiarul se angaja să o achite pentru servicii charter cu două sau mai multe aeronave era de aproximativ 4,23 de milioane de euro, cu TVA.

Conform art. 15 din contractul menţionat, SC ROMSTRADE SRL urma să plătească SC BLUE AIR - TRANSPORT AERIAN SA, „un depozit de 50% din valoarea zborurilor contractate, cu titlu de împrumut, sumă necesară pentru achiziţionarea unei aeronave necesare operării programului solicitat”, în valoare de 2.115.837 EUR care urma să compenseze parţial valoarea primelor facturi fiscale emise. SC ROMSTRADE SRL a precizat (prin adresa nr. 3010 din 07.11.2012) că „din informaţiile primite de la transportator, aeronava achiziţionată în baza acestui contract este de tip Boeing 737 indicativ 400, ce poate transporta până la 162 persoane”, se arată în concluziile raportului DLAF.

DLAF a mai constatat că din banii de autostradă Iordache a plătit două milioane de euro unui partener de afaceri pentru achizitionarea unor terenuri în localitatea Adunaţi Copăceni. Presa a relatat că Iordache intenţiona să construiască aici un aeroport pentru compania Blue Air. DLAF arată că cei două milioane de euro au fost retraşi din bancă de către Gheorghe Cruceru, asociatul lui Nelu Iordache în compania Romstrade, şi care era mandatat să se ocupe de achiziţia de terenuri. DLAF arată că nici aceşti bani nu puteau fi utilizaţi în alte scopuri decât construcţia autostrăzii.

Procurorii trebuie să stabilească dacă e vorba de spălare de bani

DLAF arată că această operaţiune este considerată suspectă de a fi o operaţiune de spălare de bani, dar că acest aspect va trebui stabilit de către procurori.

Tot din banii destinaţi lucrărilor la autostradă Nelu Iordache a plătit un credit de 2,4 milioane lei, dar şi onorarii pentru un notar în valoare de peste două milioane lei. DLAF notează şi alte câteva plăţi care variază de la 15.000 lei la câteva sute de mii făcute de Romstrade unor companii, dar care nu au legătură cu construcţia autostrăzii.

„Rezultă că DLAF a identificat plăţi în sumă totală de 1.711.523,74 RON efectuate de SC ROMSTRADE SRL pentru prestaţii (furnizări de materiale, lucrări, servicii) în legătură cu care există indicii că nu au legătură cu obiectul contractului de proiectare şi lucrări încheiat cu CNADNR SA”, se mai arată în raport.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri