Luăm în discuţie cazul unui şofer de 33 de ani, care are permis de 10 ani şi conduce o maşină cu un motor de 1,6 litri, pe benzină. Cea mai ieftină asigurare valabilă şase luni costa în luna noiembrie 332 de lei, potrivit ofertelor brokerilor. Aceeaşi poliţă costa însă doar 264 de lei în martie, adică o diferenţă de 68 de lei.
Şoferul luat ca exemplu a plătit în noiembrie cu aproape 26% mai mult decât în martie, atât în cazul asigurării valabile şase luni, cât şi în cazul celei pe un an.
Scumpirile au aceeaşi explicaţie. Asigurătorii au urcat tarifele pe fondul majorărilor de capital cerute de Autoritatea de Supraveghere Financiară, dar şi ca urmare a numărului crescut de accidente în care sunt implicaţi şoferii români, în special în străinătate. Autorităţile spun că, ani la rând, tarifele au fost ţinute la un nivel scăzut în mod artificial.
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei: „Sistemul avea cronic pierderi, deci în fiecare an daunele care se plăteau erau mai mari decât banii care se strângeau de la posesorii de auto.”
Consiliul Concurenţei recomandă să fie adoptate noi criterii la stabilirea tarifelor RCA, precum vechimea permisului de conducere şi puterea motorului maşinii.
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei: „Fie schimbăm sistemul şi mergem spre un sistem în care RCA seamănă mai mult cu CASCO, asta înseamnă maşina mi-o repar pe RCA-ul meu şi atunci voi fi interesat să am într-adevăr o asigurare bună, fie întărim sistemul de reglementare, adică ne asigurăm că service-urile sunt bune şi fac lucrări de calitate, le fac destul de repede, plăţile sunt făcute de companiile de asigurări la timp.”
Potrivit unei investigaţii a Consiliului Concurenţei, pe piaţa RCA sunt probleme mari.
Unele firme nu evidenţiază corect daunele şi interpretează condiţiile în care se produc accidentele astfel încât să nu despăgubească victimele.
În plus, plata reparaţiilor și prejudiciile cauzate de cei fără asigurare ajung să fie suportate de şoferii corecţi. Sunt deficienţe mari şi în funcţionarea sistemului bonus malus, care ar trebui să-i penalizeze cu asigurări mai scumpe pe cei care au daune şi să-i premieze pe cei care nu au avut accidente.
Toate cele 9 firme care emit poliţe RCA sunt în prezent controlate şi de reglementatorul pieţei, Autoritatea de Supraveghere Financiară, care le-a cerut explicaţii pentru modul în care îşi stabilesc tarifele. Primele rezultate ale controalelor ar putea apărea la începutul anul viitor.
Practicile unor firme de asigurări
- nu evidenţiază corect daunele
- interpretează condiţiile de producere a accidentelor
- prejudiciile sunt suportate de şoferii corecţi
- întârzie plata reparaţiilor
- sistem bonus malus puţin aplicat