Una dintre companiile cunoscute din Capitală a apelat la o formă inedită de protest.
„Da, am modificat tariful în semn de protest, pentru că ceilalţi n-au vrut să ridice tariful la 1,77. Că, în octombrie, normal, au zis: Domnule, gata! Ridicăm tariful. Ăştia de la Primărie au zis că da, însă nu puteţi să ridicaţi toţi odată că e înţelegere de cartel. Trebuie pe rând. Am ridicat la 1,77. Şi n-a mai ridicat niciunul după noi. Şi am rămas cu 1,77 de fugea lumea de noi”, spune un taximetrist.
Taximetriştii sunt supăraţi că municipalitatea nu impune un tarif minim obligatoriu, peste obişnuitul 1,39 lei pe kilometru, practicat acum de majoritatea companiilor.
Primarul general Sorin Oprescu spune însă că legea nu îi permite să stabilească un preţ minim.
„Tariful, încă o dată, nu-l dau eu. Continui discuțiile, mâine dimineață suntem invitați să prezentăm punctul de vedere cu tot ceea ce înseamnă reglementarea de serviciu de taxi public, suntem chemați la Senat”, afirmă Sorin Oprescu.
Potrivit Consiliului Concurenţei, Parlamentul este singura instituţie în măsură să legifereze un tarif minim sau fix. Acum există doar un preţ maxim, de 3,5 lei pe kilometru.
„Proiectul de lege care e în dezbatere în Parlament prevede înlocuirea acestui tarif maxim printr-un tarif fix. Nu o să fim noi de acord cu asta, dar dacă Parlamentul așa votează, evident că se poate. Noi, în principiu, nu suntem de acord cu tarife fixe, care împiedică concurența, sau cu tarife minime, care împiedică scăderea prețurilor”, spune Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Taximetriştii susţin că actualul tarif nu le permite să-şi întreţină maşinile. La fiecare control, poliţiştii şi inspectorii de la Registrul Auto găsesc taxiuri într-o stare tehnică deplorabilă.
„Am găsit atât defecțiuni tehnice și au fost reținute certificate de înmatriculare și s-au aplicat și sancțiuni prevăzute de legea taximetriei, caroserie degradată, lumini”, declară inspector Gabriel Onofraș, de la Serviciul Rutier Ilfov.
Un alt motiv de nemulţumire al taximetriştilor este că municipalitatea le permite şoferilor cu maşini înmatriculate în Ilfov să activeze în Bucureşti, deşi plătesc dări şi de 10 ori mai mici.
„De 5 ani legea care spune că nu ai voie să faci taximetrie decât pe raza unde ți s-a emis licența de funcționare o încalcă Oprescu flagrant, depinde de Primăria Capitalei, nu de Guvern”, a spus un taximetrist.
Peste 200 de taximetrişti bucureşteni au protestat din nou în seara trecută în centrul Capitalei, unde au blocat circulaţia vreme de peste o oră.
Care ar fi prețul normal, dar și cel rezonabil pentru taximetriști
Taximetriştii au anunţat că vor protesta în fiecare seară, în centrul Capitalei, până când vor obţine creşterea tarifelor, locuri speciale de parcare şi toalete ecologice la fiecare kilometru.
„Nu cere nimeni un tarif minim într-o economie de piață, cerem să fie respectată legea conform ordinelor 243 al ANRSC-ului în care să ne acoperim cheltuielile, iar fișa de fundamentare să ne permită un profit minim rezonabil, de 10-15%, confom legii.
Noi nu dorim un preț minim, dorim un preț corect. Prețul corect este reglementat de legea 38 pe 2003, cu toate modificările și de ordinul ANRSC 243 pe 2007, în care este specificat o fișă de fundamentare a prețului per kilometru, care să acopere costurile cu un profit minim rezonabil de 10-15%.
Un preț normal ar fi undeva între 2,5-2,8 lei pe kilometru, dar suntem conștienți că piața nu suportă acest tarif în clipa de față.Un preț rezonabil pentru noi, cât și pentru client, va fi undeva în jur de 2 lei per kilometru”, a spusClaudiu Săpunar, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Transportatorilor şi Taximetristilor Independenţi, la Digi24.
Întrebat ce va câștiga clientul prin această majorare, acesta a răspuns că „siguranță în taxiu, pentru că în clipa de față mașinile sunt căzute, nu le putem întreține”.