Primii paznici patrulează deja în zilele de lucru pe trenurile personal care leagă Gara Obor din Bucureşti de Feteşti. O firmă din Constanţa primeşte pentru asta aproape 1.200 de lei pe zi, adică aproape 200 de lei pentru fiecare agent.
„Sunt şase agenţi care însoţesc patrulele de control ale CFR Călători şi care asigură sprijinul în tratarea călătorilor rău-voitori, rău-platnici sau agresivi, pentru că s-au înregistrat şi cazuri în care grupuri de călători”, spune Florin Soare, directorul general STFC Bucureşti.
„ În momentul în care intram în compartiment şi le ziceam: prezentaţi legitimaţia de călătorie, aveau un leu în mână. Îl vrei pe asta, bine, altul nu avem. Unii chiar nu dădeau deloc. Hai mă ieşi afară, dă-i drumul de aiciea, nu avem bani, hai, dă-i drumul. Doi colegi de-ai mei au fost agresaţi fizic, ce mai, au fost bătuţi”, povestește controlorul de tren Gheorghe Milaș.
Măsura e una bună, spun călătorii, însă numărul paznicilor este mult prea mic pentru a schimba ceva, adaugă ei.
Nu doar problema blatiştilor, care aduc pierderi de zeci de milioane de euro anual companiei feroviare de stat, vor să o rezolve şefii de la CFR Călători, ci şi pe cea a vandalilor.
„Nu le convine ceva şi fură, iar dacă nu fură, pentru simplul motiv că nu le convine lor ceva, trebuie să arunce cu o capetieră, un scaun, să spargă o oglindă, să arunce o chiuvetă”, spune Gheorghe Milaș.
Dacă agenţii de pază vor face ordine pe ruta Bucureşti Obor-Feteşti, ei ar putea deveni o prezenţă obişnuită în trenurile de stat, cel puţin în cele de navetişti.