„Dacă făceam un drum lung până la Târgu Frumos, ne încadram în parametrii tehnici, dar în oraş consumul era foarte ridicat, depăşind de două ori consumul de motorină”, explică Maricel Ghercă, directorul RATP Iaşi.
Un autobuz cu instalație GPL consumă, în medie, 110 litri la 100 de kilometri, dublu faţă de unul care funcţionează cu motorină. Odată cu creşterea preţului gazului petrolier lichefiat, care aproape s-a dublat, regia de transport ar ieşi în pierdere dacă ar scoate autobuzele pe traseu.
Greşeala autorităţilor, spun specialiştii, a fost că au montat instalaţiile GPL pe maşini vechi de 20 de ani.
„Pe un motor mai vechi, care nu are control electronic, este mai greu de reglat ca să funcţioneze la parametri optimi. Ori obţii economie de combustibil şi motorul şi maşina nu mai trage, nu mai are aceeaşi putere, ori dezvoltă putere şi consumă foarte mult şi atunci nu ai făcut nimic”, explică Adrian Sachelarie, profesor universitar la Facultatea de Mecanică.
Mai mult, autobuzele nu pot fi nici măcar vândute la fier vechi, pentru că Regia de Transport este în insolvenţă. Municipalitatea vrea să înfiinţeze o nouă companie de transport şi să repună autobuzele în funcţiune. Până atunci, însă, călătorii mai au de aşteptat.
„Vom vedea la momentul potrivit care este oportunitatea în ceea ce priveşte balanţa de venituri şi cheltuieli cu privire la această investiţie, dar credem noi că un transport ecologic şi un transport civilizat merită să fie dezvoltat în municipiul Iaşi”, a declarat Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei Iaşi.
Dotarea Regiei de Transport cu staţie GPL şi modificarea celor 30 de autobuze a făcut parte dintr-un proiect mai amplu, care a costat 4,7 milioane de euro.