La o lună după incidentul aviatic, un document publicat de Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile arată că în momentul pregătirii zborului, echipajul avionului Blue Air ştia că pe aeroportul din Cluj Napoca ninge slab, bate vântul cu o viteză de 1,8 km/h şi că nivelul de frânare pe pistă este unul mediu.
În momentul aterizării, condiţiile meteo se înrăutăţiseră: vizibilitatea coborâse la 1.000 de metri, viteza vântului crescuse la 5,5 km la oră iar pe pistă era zăpadă. În continuare însă condiţiile de frânare erau considerate medii.
Dan Andrei, specialist în aviaţie: „Sunt sute de aeronave care aterizează pe ninsoare şi nu se întâmplă nimic, pentru că noi problema nu o avem din cauza ninsorii, o avem din cauza contaminării pistei. Pentru că, în momentul în care aeronava aterizează, dacă pista este contaminată cu zăpadă sau cu zăpadă umedă ea devine greu de manevrat. Este ca şi când mergi cu o maşină pe gheaţă.”
Reducerea vitezei cu ajutorul motoarelor nu a mai funcţionat din momentul în care aeronava era deja pe pistă şi avea o viteză de aproape 111 kilometri la oră. În ultima parte a rulării, frânarea s-a făcut manual, dar viteza nu s-a redus suficient, iar aeronava a ieşit de pe pistă, arată documentul CIAS.
Chiar dacă au ajuns la concluzia că vremea nefavorabilă în momentul aterizării a fost unul dintre factorii determinanţi, inspectorii CIAS îşi vor continua investigaţia.
David Ciceo, directorul general al aeroportului internaţional Avram Iancu din Cluj-Napoca: „În ceea ce priveşte aeroportul nu a avut nicio vină. Condiţiile au fost corespunzătoare pentru aterizare. Dar scopul principal al investigaţiei este îmbunătăţirea siguranţei, desfăşurarea activităţii de zbor în deplină siguranţă. Nu este scopul de a găsi vinovaţi, ci de a îmbunătăţi întregul sistem.”
CIAS nu dă deocamdată informaţii despre cât de gros era stratul de zăpadă de pe pistă, însă aduce lămuriri într-o altă controversă. La bordul aeronavei era suficient combustibil.
David Ciceo: „A fost o solicitare către turnul de control, către controlorii de trafic de la ROMATSA, că este nevoie urgentă să aterizeze pentru că nu mai au combustibil. Eu n-am spus că nu avea suficient combustibil. Eu am relatat ceea ce controlorul de trafic a transmis. Este vorba de discuţia dintre pilot şi controlorul de trafic, dar nu vreau să comentez mai mult pe acest subiect.”
De asemenea, raportul preliminar precizează că piloţii nu au văzut luminile de balizaj ale pragului pistei.
La câteva zile după incident, o înregistrare obţinută de reporterii Digi24 arrăta că turnul de control a transmis, pe 7 ianuarie, piloţilor unui alt zbor, că sunt probleme cu luminile pe pista din Cluj-Napoca: „Wizz Air 640, aici Turnul de control Cluj! Ai permisiunea să treci! Avem o defecţiune la luminile de pe pistă şi de pe breteaua de rulare!”
David Ciceo: „Balizajul a funcţionat. Dacă nu ar fi observat balizajul, ar fi anunţat turnul, ceea ce nu s-a întâmplat.”
În acest caz există şi o anchetă a procurorilor.