Un tir cu marfă care pleacă de la Pitești are de parcurs până la Istanbul cam 750 de kilometri. Cu tot cu pauzele obligatorii, la care se adaugă drumurile pe care nu se poate circula mai mult de 50 de kilometri pe oră, plus controalele la granița cu Bulgaria și Turcia, tirul are șanse mari să facă în jur de 15 de ore până la destinație. În plus, cantitatea de marfă care poate fi transportată cu tirul este limitată.
Teoretic, companiile românești care fac export în Turcia vor avea începând de anul viitor o alternativă, căci linia de feribot care leagă Constanța de Istanbul s-ar putea redeschide. Cu totul, transportul pe mare ar urma să dureze tot 15 ore, dar i-ar avantaja pe cei care exportă cantități mari de mărfuri.
Un prim transport va avea loc chiar în acestă seară. În mod oficial, are un rol experimental, pentru a pune la punct ultimele detalii organizatorice.
În acest prim transport de probă vor pleca 48 de autorisme Dacia Duster. Marea parte a transportului este desinată Renault Grup.
La bord se mai află și câteva containere, remorci, semiremorci și tiruri. Ultima cursă de acest fel a avut loc în urmă cu patru ani. Companiile turcești au renunțat la feribotul de Constanța din cauza modului în care se făceau verificările. Vasul era ţinut chiar şi două zile în port, la control. Acum însă, operaţiunile se fac mult mai rapid după ce s-au făcut investiţii în sistemul informatic și în cel de supraveghere. Acest voiaj de probă va testa practic toate aceste sisteme.
Esber Horasan, directorul companiei de transport: „Ţinta noastră este să avem trei transporturi pe săptămână, circa 1.000 de remorci pe săptămână”.
Anul trecut, schimburile comerciale dintre România și Turcia s-au ridicat la 5,8 miliarde de dolari. Turcia este al cincilea partener comercial al României, către care exportă mai ales produse metalice, mașini, echipamente electrice și de transport.
În schimb, de la turci aducem textile, mase plastice și diverse tipuri de aparatură casnică și industrială.