Să presupunem că un tir cu marfă pleacă din portul Constanța către Galați. Cele mai scurte rute implică traversarea Dunării cu bacul. Comuna I.C. Brătianu, de exemplu, se află la doar câțiva kilometri de Galați, pe malul opus al Dunării. În cazul tirurilor, taxa de traversare este de 42 de lei pe sens. În plus, în funcție de programul de funcționare al curselor NAVROM, transportatorii pot să aștepte chiar și o oră până să traverseze Dunărea. Iar dacă tirul ajunge în port după ora 22, nu are decât să aștepte prima cursă de a doua zi dimineața.
Este unul dintre motivele pentru care Primăria din Galați consideră că trebuie să construiască două tuneluri pe sub Dunăre. Lucrările nu vor începe foarte curând, căci în acest moment Primăria a comandat doar studiul de fezabilitate. În teorie, firma care îl va face ar putea primi până la 3,8 milioane de euro, însă această sumă poate să varieze foarte mult. Într-o primă fază, compania va întocmi studiul geologic prin care se va vedea care este structura solului de pe fundul Dunării. Apoi, se vor calcula valorile de trafic, care trebuie să spună dacă într-adevăr constucția celor două tuneluri este justificată. Se va face și o estimare a cheltuielilor și, pentru toate aceste etape, autorii studiului de fezabilitate primesc doar 1,9 milioane de euro, deci jumătate din valoarea contractului. Restul îl primesc doar dacă reușesc să identifice și un finanțator pentru viitoarele tuneluri, căci Primăria din Galați nu are cum să finanțeze acest proiect.
Creditele bancare pe care municipalitatea le are de rambursat sar de 20 de milioane de euro. Nici bani de la Guvern nu prea au cum să vină pentru construcția tunelurilor, căci nu au fost incluse în masterplanul Ministerului Transporturilor. În teorie, un finanțator privat ar putea fi interesat de construcția în parteneriat public cu condiția să facă și profit.
Municipalitatea va pune la dispoziție terenul, în vreme ce un potențial finanțator își va scoate investiția din taxele de traversare.
În urmă cu câțiva ani, primăria a mai comandat un studiu de prefezabilitate care spunea că cele două tuneluri pot fi săpate și că ar urma să aibă ceva mai mult de 2 kilometri. Dacă valorile de trafic nu s-au schimbat prea mult între timp, cele două artere ar urma să fie traversate zilnic de aproximativ 20 de mii de autovehicule.
Conform studiului de prefezabilitate, costul mediu al lucrării s-ar ridica la peste 270 de milioane de euro. În teorie, din localitatea IC Brătianu urmau să pornească două tuneluri, nu unul. Cel de-al doilea ar fi urmat să lege Tulcea de drumul dintre Galați și Brăilă.