Elicopterul EC 135 aterizează în siguranţă pe aeroportul Băneasa după aproape trei luni intense în care a avut misiuni în Grecia, lângă insula Samos din Marea Egee. Prin rotaţie, pe acelaşi aparat de zbor au lucrat mai mulţi piloţi şi mecanici de bord. Ei au survolat arhipelagul din apropierea Turciei.
„Toţi membrii echipajului au depus eforturi mari. Am văzut ce se întâmplă sub noi, dramele unor oameni. Am găsit în mare pericol femei şi copii,” povestește un pilot al Inspectoratului General de Aviație.
„Vreau să mulţumesc celor 25 de participanţi la această misiune. au fost opt rotiri în două luni şi s-au executat aproape 300 de ore de zbor. Condiţiile n-au fost întotdeauna foarte bune. Colectivul, echipa au făcut ca totul să se desfăşoare bine şi să avem apriecieri din partea frontex,” spune un pilot al Inspectoratului General de Aviație.
Cu ajutorul echipamentelor speciale de filmat, salvatorii noștri au transmis centrelor de comandă imagini şi informaţii despre bărcile clandestine pline cu refugiaţi sirieni sau irakeni care încercau sa ajungă pe ţărmurile Uniunii Europene. Ambarcaţiunile erau somate să se întoarcă, dar nu de puţine ori cei aflaţi la bord au fost în pericol să se înece. Tot cu ajutorul elicopterelor, salvatorii de pe mare erau coordonaţi şi îndrumaţi spre locurile de intervenţie.
„Se întâmplă ca unele dintre bărci, fiind improvizate, să aibă defecţiuni la motoare sau la sistemul de flotabilitate, erau gonflabile, pierdeau aer. Atunci interveneau forţele participante, nave care luau la bordul lor pe cei aflaţi în mijloacele improvizate pentru trecerea marii egee,” spune un pilot al Inspectoratului General de Aviație.
România participă la misiunile FRONTEX şi cu două nave ale poliţiei de frontieră. Aproape 100 de refugiaţi au fost salvaţi de ofiţerii noştri pe ţărmurile Greciei şi Italiei.