Românii au devenit precauți și s-au abținut de la excese. Odată cu economia își revine acum și cererea de bijuterii. După o stagnare în 2012 și o creștere marginală în 2013, anul trecut piața bijuteriilor a crescut cu 4%, la aproape 1,9 miliarde de lei, potrivit datelor Euromonitor. Ca volum, înseamnă aproape patru milioane de bijuterii.
Un sfert din vânzările de bijuterii din România se fac prin lanțul Meli Melo. Este vorba despre piața oficială. Caracterictica de bază a pieței românești a bijuteriilor este că peste 70% din vânzări se fac la negru. Și tot cam acesta este procentul bijuteriilor aduse din afara țării, mai ales din Turcia și Italia.
În ciuda evaziunii uriașe în urma căreia statul pierde anual cam 300 de milioane de euro, în România peste 100.000 de angajaţi lucrează în cele aproape 7.000 de firme care fie prelucrează, fie importă bijuterii. Cantitatea de bijuterii tranzacționată într-o singură lună este de o jumătate de tonă. În special aur și argint.
Diamantele reprezintă un segment ceva mai restrâns al pieței bijuteriilor din România, dar acest segment va crește căci diamantele s-au ieftinit la nivel internațional, ceea ce le transformă în oportunitate de investiție.
Numai în ultimul an prețul lor a scăzut cu 35% ca urmare, în special, a scăderii cererii dinspre China. 80% din diamantele aflate în circuitul internațional sunt șlefuite în India.
Ieftinirea bijuteriilor este un fenomen firesc în perioadele de după crizele economice. De fapt, toate metalele prețioase s-au ieftinit în ultimul an: aurul cu 6%, argintul cu 15%, iar platina cu o treime.
O bijuterie cu diamant are nevoie de un certificat de calitate. Doar un expert poate face diferența între un diamant veritabil și unul din sticlă. De asemenea, valoarea bijuteriei este dată, într-o măsură mult mai mare, de modul în care diamantul a fost tăiat și prelucrat.