Cristian-Gabriel este unul dintre cei zece studenţi aleşi de firma japoneză. Tânărul spune că e şansa vieţii lui, mai ales că în ţară ar fi găsit cu greu firme care să-l accepte la bord ca practicant. În plus, japonezii îi vor da şi bani în perioada în care învaţă meserie. Asta, după ce Universitatea Maritimă din Constanţa a încheiat un contract cu o firmă niponă care le oferă burse cadeţilor.
„Această companie ne oferă, înainte de voiajul propriu-zis, o perioadă pe nava-şcoală în care vom studia foarte mult”, spune Cristian-Gabriel Tătaru.
Şi colegul său, Aurel Rahau, se gândeşte la un post în firma din Japonia. Are emoţii, pentru că nu a mai experimentat lucrul într-un echipaj străin.
Pe navele japoneze, un cadet primeşte aproape 400 de euro pe lună, în timp ce armatorii din ţară le oferă mai puţin de jumătate.
Totul este posibil după ce universitatea a fost evaluată de o echipă de experţi ai Centrului Maritim din Japonia şi ai Ministerului Infrastructurii, Transporturilor şi Turismului.
„Acest sistem de audit a decurs pe o perioadă de aproximativ doi ani. Au fost transmise documentele noastre de calitate, programa de învaţamânt, baza materială”, explică Liviu Stan, directorul Departamentului Promovare-Brevetare din cadrul Universităţii Maritime din Constanţa.
Certificarea e valabilă pentru cinci ani, după care Universitatea Maritimă va fi reevaluată.
În momentul de faţă, la această universitate studiază în jur de 5.400 de studenţi, iar 600 se află în ultimul an de studiu şi pot, teoretic, să plece pe mare. Însă, dintre aceştia, aproximativ 300 trec toate examenele şi se îmbarcă efectiv, iar ceilalţi se reprofilează.