România ar putea avea praguri pentru consumul de droguri la volan, așa cum sunt cele pentru alcool. Este o propunere a medicilor legiști. Aceștia consideră că șoferii care au consumat droguri, dar care încă au capacitatea de a șofa, ar putea fi pedepsiți mai ușor. Pragurile ar fi similare celor pentru consumul de alcool.
Teodora Chiuș, jurnalist Digi24: Consiliul Superior de Medicină Legală susține că trebuie stabilită exact care este starea șoferului, mai exact dacă este prezentă o substanță interzisă în corpul lui și dacă i-a fost afectată capacitatea de a conduce.
Mai mult decât atât, Consiliul vrea să stabilească un prag pentru șoferii care rămân sau nu fără permisul de conducere și se aleg cu dosar penal, astfel că, susține Consiliul, ar trebui să fie pedepse mai ușoare pentru cei care încalcă doar anumite limite dar se vede cu ochiul liber că au capacitatea de a conduce.
Proiectul pentru pragurile consumului de droguri este unul extrem de complex, cred specialiștii. Cătalin Țone, expert antidrog, a precizat la Digi24 că vor exista mai multe dificultăți cu care autoritățile se vor confrunta ca acest proiect să devină realitate.
Expert antidrog: Ei nu fac o propunere concretă nici în concluzii
Cătalin Țone, expert antidrog: „Acest document este o lecție, un curs de toxicologie pentru cei care nu cunosc. Ei nu fac o propunere concretă nici în concluzii, dar fac trimitere, în cuprinsul materialului, la câteva noțiuni pe care le știam și sunt firești. De exemplu, definirea a ceea ce înseamnă persoane sub influența drogurilor, adică să aibă capacitățile fizice și psihice afectate, reducerea abilităților de a gândi și de a raționa și, de asemenea, sunt și alte definiții, precum limita inferioară a efectului, pragul de risc și limita de detecție.
Cred că acestea sunt bune dar vor fi foarte dificil de stabilit. Nu discutăm despre alcoolemie, nu despre articolul 336, alineatul unic din Codul Penal care stabilește o limită a infracțiunii, și anume 0,8/1.000, dar vorbim despre multe substanțe active complexe, coctailuri de droguri și va fi foarte greu de stabilit aceste praguri.
Eu văd ieșirea CSML ca o explicație, pentru că undeva la începutul documentului spun ce fac dumnealor. Sunt patru activități, un examen toxicologic, o prelevare de probe în primă fază, o evaluare clinică în a doua fază, analize toxicologice în laboratoarele lor și, de asemenea, expertizele complexe. Apoi vin cu detalii în legătură cu aceste expertize care sunt solicitate de organele de urmările penală, adică Poliția, sub supravegherea Parchetului. Le va fi foarte greu. Cred că trebuie să ne uităm și în Occident să vedem, Germania are ceva experiență în această zonă”.
Ordonanță controversată
Guvernul a adoptat, pe 18 iulie, normele de aplicare a ordonanţei de urgenţă privind suspendarea permisului de conducere până la finalizarea testelor antidrog, a anunţat, la Palatul Victoria, purtătorul de cuvânt al Executivului, Mihai Constantin.
Hotărârea de guvern finalizează pachetul de reglementări privind siguranţa circulaţiei rutiere, a precizat el, în cadrul unei conferinţe de presă.
Hotărârea stabileşte modalitatea de organizare a activităţilor la nivelul Poliţiei Române şi al instituţiilor medico-legale în vederea respectării termenului de 72 de ore prevăzut în OUG 97/2024, adoptată săptămâna trecută.
Totodată, la nivelul Ministerului Sănătăţii şi al MAI se va institui o comisie care va stabili instituţiile medico-legale care efectuează analizele toxicologice, arondarea unităţilor teritoriale de Poliţie şi programul de asigurare a permanenţei în zilele libere.
Ministerul Afacerilor Interne, cu sprijinul Ministerului Sănătăţii, va dezvolta o platformă informatică dedicată comunicării între instituţiile medico-legale şi unităţile de Poliţie. Prin această platformă, rezultatele analizelor toxicologice vor fi puse la dispoziţia unităţilor de Poliţie.
Testele antidrog și durata suspendării permiselor auto în funcție de rezultatele acestor teste a ajuns subiect de dispută politică în coaliție. Premierul Marcel Ciolacu i-a reproșat ministrului de Interne Cătălin Predoiu, pe 11 iulie, în ședința de guvern în care s-a modificat ordonanța de urgență privind siguranța rutieră, că „a pus căruţa înaintea cailor” când a fost adoptată prima formă a ordonanței. În replică, Predoiu s-a simțit „obligat” să răspundă „reproşului premierului” și a spus că ordonanța a fost în dezbatare încă de anul trecut, mai multe mai multe instituții guvernamentale contribuind la ea.
Editor : A.C.