Deputatul PNL a făcut o scurtă istorie a deciziilor care au dus la semnarea și continuarea contractului cu firma americană.
„În 2003, Guvernul Năstase a adoptat legea privind parteneriatul public privat. Această lege elimină obligativitatea organizării licitației pentru contractele care se realizează în parteneriat public privat, putând să se facă prin încredințare directă. Demarează negocierile, după care ne trezim că se semnează contractul, finanțat de la bugetul de stat. La construcția acestei autostrăzi nu a existat ceeea ce trebuie să existe la orice proiect de mare infrastructură, anume studiu de fezabilitate”, a explicat fostul ministru al Transporturilor.
„Ce s-a întâmplat? S-a schimbat puterea politică și Traian Băsescu a spus clar că trebuie reziliat contractul cu Bechtel. A tot spus și a tot spus, până s-a dus la Washington. Când s-a întors, nu a mai trebuit să fie reziliat contractul. În baza mandatului dat de Traian Băsescu, Gheorghe Dobre, un colaborator apropiat al lui Băsescu, s-a apucat să renegocieze contractul, iar în urma renegocierii au rezultat prevederi și mai proaste. Singurul lucru pe care l-a obținut a fost ca proiectarea să nu o mai facă Bechtelul. Dar, în toată această perioadă nu s-a construit nimic. Această renegociere de vreo doi ani de zile ne-a costat aproape 40 de milioane de euro”, a mai spus Ludovic Orban.
„Când am venit la minister, toți cei care mă cunosc știu că am vorbit cu foarte mulți specialiști în drept comercial, să identific elemente care ne-ar putea permite o reziliere care să nu ducă la costuri foarte mari pentru statul român. N-am reușit să identific astfel de motive, atunci decizia mea a fost să se realizeze această autostradă cu Bechtel, beneficiara contractului, în condițiile unui management foarte strict. După ce am plecat eu, a venit domnul Berceanu, care a fost interesat de Bechtel până au terminat tronsonul Turda – Gilău, că erau alegeri prezidențiale și trebuia tăiată panglica la câțiva kilometri de autostradă. După aceea, nu s-a mai finanțat deloc. De când s-a semnat contractul, cred că s-aulucrat, efectiv, doi ani și jumătate”, a precizat liberalul.
Ludovic Orban este de părere că România nu va scăpa ieftin în urma rezilierii contractului.
„Prevederile contractuale dau niște drepturi constructorului. Rezilierea este foarte dificilă. Eu, sincer, mă îndoiesc că este așa cum spune domnul Șova. Mi-aș dori din tot sufletul sufletul să scăpăm cu 38 de milioane. Nu cred”, a adăugat Ludovic Orban.