Ioan Holender a afirmat după discuția cu ministrul Culturii, Daniel Barbu, că programul nu s-a schimbat într-un mod radical și că „niciunul dintre marile nume nu au fost eradicate”.
„S-a decalat concursul, dacă ne-am fi gândit mai înainte de a fi anunțat, ar fi fost mai just, mai logic și mai în ordine. A fost întotdeauna această sabie a lui Damocles peste Festival prin faptul că trebuie programat cu 2-3 ani mai înainte de stabili bugetul anual”, consideră fostul director al Operei de Stat din Viena.
El a ținut să asigure că Festivalul „George Enescu” nu va fi mai puțin interesant decât ultimul festival, iar că pentru orchestre și filarmonici din celelalte țări a devenit important să participe la acest festival de la București din septembrie, fiind singura manifestare internațională de „absolută calitate” în România și care este un imbold de a se apropia de acest țel.
„Festivalul nu e scump și nu e ieftin. Acești artiști costă aici cât costă și altundeva. Nu consider România o țară unde trebuie plătit mai mult ca să vină. Am fost și suntem o parte a Europei. Aici totul se vrea repede, pentru a avea victorii imediate celor de la putere, care or fi fost. Vin 40.000 de spectatori din străinătate. Nu este scump, e mai ieftin ca altundeva, am reușit să conving conducătorii orchestrelor simfonice.
E o prezență a lumii muzicale de elită în România, dar și a României în Europa și în lume. Existăm, suntem, avem o calitate, o deschidere spre aceste lucruri, nu suntem numai mâncători de lebede și căpșunari, dar suntem și ceea ce știm că suntem.
Dacă spuneți: cultura și arta nu sunt necesare, atunci ne întoarcem la mâncare și băutură, strict necesare omului, dar și animalelor. Diferențierea dintre om și animal este acest ne-necesar, acest ne-important, ce ne încălzește sufletul. Când cineva iese de la un concert, se simte mai mult om. Are o înțelegere pentru lucrurile pe care nu le înțelege, dar le simte”, susține Ioan Holender, prezent luni seara în studioul Digi24.
În privința patronajului sub care se ține Festivalul „George Enescu”, Ioan Holender spune că a găsit „puțină anormalitate la început”, pentru că un astfel de festival nu se ține sub patronajul cuiva.
„Prezența fizică a guvernanților, a miniștrilor, pentru mine nu e un semn de simpatie sau favoare față de festival. Există această lojă a lui Ceaușescu și se dau aceste bilete de protocol, eu am fost împotriva acestora. Cine vine plătește”, consideră Ioan Holender.
El afirmă că Festivalul „George Enescu” aduce României mai multe beneficii decât costurile pe care le presuspune.
Citiți și Aproximativ 40.000 de bilete pentru Festivalul Enescu, puse în vânzare pe 15 aprilie
Ediţia din 2013 a Festivalului „George Enescu”, care se va desfășura în perioada 1-28 septembrie, are în program peste 150 de evenimente atât în Bucureşti, cât şi în alte oraşe din ţară - Arad, Bacău, Braşov, Cluj, Iaşi, Oradea, Sibiu şi Timişoara.