După mai mulţi ani lucraţi în străinătate, Radu Telecan şi Sorin Ciplea s-au ambiţionat să demonstreze că se poate trăi din agricultură şi în ţara natală. Au convins mai mulţi locuitori din comuna Apahida să li se alăture într-o asociaţie.
“Un pic priveam aşa, cu suspiciune. Măi, ceva nu e în regulă, iar ne întoarcem la comunism. Dar, având un pic de experienţă de lucru în străinătate, acolo am văzut formele asociative care erau peste tot”, explică Radu Telecan cum a luat decizia asocierii.
Cei doi administratori i-au convins pe oameni că, dacă îşi pun recoltele în comun, au mai multe şanse să fie luaţi în seamă de marile magazine.
„Când te duci să te pui la masă cu aceste mari magazine şi să dezbaţi o problemă legată de produsele pe care le ai, altfel se uită la tine”, spune şi Sorin Ciplea.
„Nu putem să facem aprovizionare cu o dubă. Deci lucrurile astea trebuie făcute într-un mod în care furnizorul să aibă capacitatea să îţi ducă marfa la depozitele de logistică”, afirmă Delia Nica, director executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).
Membrii asociaţiei plătesc o cotizaţie de 1.500 de lei pe an şi 10% din câştiguri pentru cheltuielile administrative şi de tranport. Dar preţurile cu care îşi vând legumele sunt cu 40% mai mari decât dacă le-ar duce la piaţă sau le-ar da, în cantităţi mici, intermediarilor. Fermierii au acum contracte cu lanţurile de hipermarketuri Kaufland şi Profi, iar din toamnă, legumele lor vor ajunge şi în magazinele Cora şi Penny.
„Aici au început etichetarea, kilogramele fixe în saci. Conopida. Între 10 centimentri şi 11 centimetri să încapă şase într-o caserolă. Ni se părea ceva science fiction. Adică, stai puţin, suntem în România, nu în Germania. Dar încet-încet ne-am învăţat, ne-am educat”, spune Radu Telecan.
În martie, asociaţia fermierilor din Apahida a primit titlul de „Antreprenorul lunii” din partea Ambasadei SUA în România.